Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
arrow-10,77%
arrow-9,08%
arrow-4,56%
arrow-3,36%
arrow-2,87%
meer...

Beursagenda maandag

08.00
CBS: Prijzen bestaande koopwoningen

15:00
VS: Huizenprijzen juni (S&P Case-Shiller)

18:00
Halfjaarcijfers Batenburg Techniek

Zaterdag in De Financiële Telegraaf:

Hudson's Bay begint vol vertrouwen in Nederland

Zzp-clubs hekelen ouderwets denken van vakbonden

Meer vaste krachten in metaalsector

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Air France-KLM
ISIN: FR0000031122
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Politiek vreest voor positie KLM in nieuwe combinatie

03 AUG 2017 Alexander Bakker en Yteke de Jong

De fracties van VVD en PVV zijn bezorgd over de positie van luchtvaartmaatschappij KLM en Schiphol, nu KLM in een grotere combinatie met het Amerikaanse Delta en China Southern komt. Air France KLM investeert op haar beurt in Virigin Atlantic.

PVV-Kamerlid Dion Graus vreest dat de Nederlandse invloed afneemt door de deal. Hij vindt al langer dat het Nederlandse smaldeel te weinig te zeggen heeft in Air France KLM.

„De borging ontbreekt al sinds de verkoop van KLM.” Het netwerk van KLM en Schiphol is goed voor ruim 300.000 banen.

Positief

De VVD is positief over het doel van de deal, die vorige week donderdag werd aangekondigd.„Het verbeteren van de netwerkkwaliteit en het versterken van de concurrentiepositie, is in het belang van KLM, Schiphol en Nederland”, zegt kamerlid Visser.

De liberaal stipt aan dat deze belangen goed moeten worden geborgd: „We hechten zeer aan het instandhouden van de eerdere afspraken over zeggenschap en zelfstandigheid van KLM in de holding, het zogenoemde two-tier model. Of dat voldoende gaat gebeuren, kunnen we nu niet nog niet oordelen op basis van de huidige informatie. We gaan hier scherp op letten en verwachten dat het kabinet de Kamer hier proactief over informeert”.

De nieuwe aandeelhoudersstructuur moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

Weigering

De Telegraaf onthulde gisteren dat minister Dijsselbloem (Financiën) een paar jaar geleden weigerde te participeren in Air France KLM, als tegenhanger van de Franse staat. Hoewel het kabinet zich druk maakt over de dreigende uitverkoop van het Nederlandse bedrijfsleven, lijkt het te laat voor KLM.

Graus betwijfelt over de afspraken over groei en investeringen voor KLM in stand blijven: „Dat zal de tijd moeten uitwijzen, ik vrees van niet.”

Investeringen

Minister Dijsselbloemis positief over de deal, die hij echter slechts op hoofdlijnen kent. Er is vorige week een zogeheten Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend. Het is niet duidelijk wat daarin specifiek is afgesproken met betrekking tot de ontwikkeling van KLM en Schiphol en in hoeverre de investering die Delta en China Eastern plegen naar KLM zal gaan.

Parijs en Londen, waar Virgin Atlantic zit, zijn veel grotere markten.  Graus verwacht niet dat deze MoU aan door Dijsselbloem zal worden verstrekt aan de Tweede Kamer. „Dat is boterzacht”, vindt de PVV’er.

„Er zijn buiten een wél daadkrachtige regering, die er niet gaat komen, keiharde garanties nodig plus een vergroting van het Nederlandse aandelenpakket binnen de groep.” Veel kamerleden zijn op vakantie, waardoor slechts een paar fracties konden reageren.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
13.8 °C
ZZW1
Beurs AEX
AEX 519.64
+ / - -0.78%
AEX519,64arrow-0,78% 18-08
AMX788,01arrow-0,67% 18-08
ASCX1000,76arrow-0,89% 18-08
BEL-203924,78arrow-0,48% 18-08
FTSE 1007323,98arrow-0,86% 18-08
CAC-405114,15arrow-0,64% 18-08
SMI8874,35arrow-0,79% 18-08
meer...
arrow-10,77%
arrow-9,08%
arrow-4,56%
arrow-3,36%
arrow-2,87%
meer...