• Home
  • Koersen
  • MijnBedrijf
  • Beleggingsfondsen
  • TV
  • Evenementen
    • DFT Debat
    • Online Seminar
  • 24 uur actueel
  • Goeroes
  • Forum
  • Agenda
  • Specials
    • iShares
    • BlackRock
  • DFT Premium
    • DFT Premium
    • Martin Visser
arrow1,57%
arrow1,54%
arrow1,37%
arrow1,32%
arrow1,25%
meer...
arrow-2,48%
arrow-1,78%
arrow-1,30%
arrow-1,12%
arrow-0,45%
meer...
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
{}
ISIN: NL0010157558
{}
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief
wo 27 feb 2013, 08:01

DE verlaagt verwachtingen

AMSTERDAM (AFN) - DE Master Blenders 1753 heeft de verwachtingen voor het lopende gebroken boekjaar verlaagd. De lagere verwachtingen hangen samen met de aanhoudende prijsdruk in West-Europa, vooral door prijsverlagingen door de Amerikaanse concurrent Kraft Foods. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend bij de publicatie van de halfjaarcijfers.

Voor het lopende boekjaar 2012/2013 rekent DE nu op een omzetgroei van tussen 0 en 2 procent, ten opzichte van de eerdere verwachting van 3 tot 5 procent. De verwachte verbetering in de winstmarge is verlaagd naar 100 tot 150 basispunten van 150 tot 200 basispunten.

De omzet groeide in het eerste halfjaar van het boekjaar 2012/2013 met 2,3 procent tot 1,34 miljard euro. De winst steeg van 70 miljoen een jaar eerder tot 92 miljoen euro.

Senseo

Het voormalige Douwe Egberts handhaafde de verwachtingen voor de middellange termijn. ,,We hebben hele sterke plannen en een duidelijke actielijst voor elk land opgesteld. We weten precies waar de problemen zitten'', zei interim-topman Jan Bennink.

Senseo had, vooral in Nederland, volgens het bedrijf in de feestdagenperiode last van sterke concurrentiedruk. ,,Ik ben niet tevreden over Senseo'', zei Bennink. ,,De kwaliteit moet beter. Ik wil dat mensen denken: wow, dit is een goede kop koffie. We komen nu te dicht bij de kwaliteit van Private Labels.'' Ook denkt de topman dat het bedrijf consumenten, vooral in Duitsland, heeft verward met de introductie van te veel verschillende Senseo-producten.

Dolce Gusto

Bennink ziet verder meer potentie in de producten van het merk Dolce Gusto die melk bevatten. Dit merk is vooral populair onder jonge consumenten.

Het bedrijf noemt Frankrijk, België, Spanje en Australië als landen waar het wel goed ging en Hongarije, Denemarken, Duitsland en Nederland als landen waar het minder goed ging.

Afsplitsing van Sara Lee

Het koffie- en theebedrijf heeft een gebroken boekjaar, omdat het tot de zomer van 2012 deel uitmaakte van het Amerikaanse Sara Lee. Volgens Bennink heeft de afsplitsing en de beursgang het management sterker afgeleid dan verwacht en heeft de snelheid van veranderingen in de organisatie daaronder geleden. De topman stak daarover de hand in eigen boezem. ,,Dat heb ik onderschat'', zei hij tegen radiozender BNR.

De topman, die in december aantrad na het onverwachte vertrek van Michiel Herkemij, zei dat het bedrijf geen grote haast heeft met de zoektocht naar een nieuwe bestuursvoorzitter, die pas deze week officieel van start is gegaan. ,,Ik verwacht eerst nog een periode iemand extra naast mij te vinden. Hoe lang ik topman blijf, is afhankelijk van de zoektocht naar iemand anders.''


16.0 °C
ONO2
 
files 234
245 km.
Beurs AEX
AEX 416.2
+ / - +0.29%
AEX416,21arrow0,29% 09:01
AMX609,69arrow0,12% 09:01
ASCX569,32arrow0,22% 09:01
BEL-203184,12arrow0,20% 09:01
FTSE 1006829,17arrow0,00% 17:35
CAC-404396,61arrow0,42% 09:01
SMI8757,32arrow0,00% 02-09
meer...
arrow1,57%
arrow1,54%
arrow1,37%
arrow1,32%
arrow1,25%
meer...
arrow-2,48%
arrow-1,78%
arrow-1,30%
arrow-1,12%
arrow-0,45%
meer...