Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow11,11%
arrow3,85%
arrow3,73%
arrow3,60%
arrow2,66%
meer...

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Heineken
ISIN: NL0000009165
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Biermeisjes bezorgen Heineken hoofdpijn

10 MEI 2008 Giel ten Bosch

In Cambodja bestel je geen biertje aan de bar. De grote biermerken hebben er promotiemeisjes ingehuurd die de tafels langs gaan om de dorstige klanten te bedienen. Deze jonge vrouwen, waarvan zo’n 20% besmet is met het hiv/aidsvirus, hebben het zwaar. Ze worden onder meer gedwongen mee te drinken en worden vaak onzedelijk betast. Heineken doet al jaren verwoede pogingen om hier een einde aan te maken. Dat dit nog niet echt wil lukken, blijkt uit een door humanitaire organisatie CARE International opgesteld rapport, dat Heineken niet openbaar wil maken.

De anekdotes in het rapport zijn even schokkend als onvoorstelbaar. Zo beschrijft een promotiemeisje dat Heineken-bier serveert hoe een klant haar vroeg om mee te drinken. „Toen ik weigerde, schoot hij met zijn pistool tweemaal in de grond om me bang te maken”, zo vertelt ze. „Ik plaste hierdoor in mijn broek van angst. De eigenaar van de bar smeekte de klant om vergiffenis en zei dat ik nieuw was en niet wist hoe ik op een gepaste manier moest bedienen.”

Een ander biermeisje (Heineken spreekt overigens liever over bierpromoters omdat het volwassen vrouwen betreft) vertelt hoe ze werd geslagen door een klant. „En toen ik de baas riep, zei hij dat hij het druk had.” Dit soort verhalen zijn moeilijk uitzonderingen te noemen, zo blijkt uit het in opdracht van Heineken opgestelde CARErapport. Maar liefst 53% van de ondervraagden biermeisjes zegt ja op de vraag of ze seksueel zijn lastig gevallen, 90% voelt zich seksueel geïntimideerd. Bij de borsten grijpen is een ’every night issue’. Onder de rokjes voelen is ’common’. En het lichaam betasten is ’no surprise’. 40% van de promotiemeisjes is bedreigd met een pistool. En op de vraag of ze ooit zijn gedwongen om te drinken tijdens het werk, antwoordt niet minder dan 77% met ja.

Hiermee wordt de gedragscode die Heineken samen met andere bierbrouwers als Carlsberg en Guinness in oktober 2006 opstelde, duidelijk met voeten getreden. In die code staat namelijk onder meer dat de bierpromoters tijdens het werk ’niet met de klanten zitten en drinken’. Ook spreekt de code van een zerotolerancebeleid als het gaat om seksuele intimidatie. Het CARErapport spreekt van ’een groot gat tussen de code en de werkelijkheid’.

Tijdens de vorige maand gehouden aandeelhoudersvergadering erkende Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer dan ook de moeilijkheden in Cambodja, waar de omzet vorig jaar met 15% steeg. „Ik geef graag toe dat het een probleem is”, zei hij. „En het is een problematiek die we niet in één dag kunnen oplossen. Maar Heineken blijft een leidende rol spelen om dingen daar te veranderen.”

Zo heeft de bierbrouwer de uniformen van de 200 Heineken-meisjes (in totaal zijn er ruim 4000 promotiemeisjes) veranderd van een laag uitgesneden jurkje naar een sluitend T-shirt, worden ze van het werk naar huis gebracht en krijgen ze trainingen over hoe om te gaan met lastige klanten. Ook moedigt de brouwer, die er behalve Heineken onder meer ook Tiger en Anchor verkoopt, de promoters aan om zich te laten testen op hiv/aids, onder meer door ze extra vrije dagen te geven om naar de kliniek te gaan en de reiskosten voor de trip te vergoeden.

Voor de Canadese professor Ian Lubek, die zich al jaren inzet voor betere omstandigheden voor de biermeisjes, is het bij lange na niet genoeg. Hij zou vooral graag zien dat de bierbrouwers de salarissen van de promotiemeisjes opschroeven „zodat ze niet bij hoeven te verdienen met het verkopen van hun lichaam”. Volgens hem heeft onderzoek aangetoond dat de biermeisjes $153 per maand nodig hebben om in hun levensbehoefte te voorzien.

Heinekenbierpromoters verdienen een vast salaris van $85 per maand. „Dat is boven het marktconform niveau”, zo laat een zegsvrouw van Heineken weten. „Overigens”, zo voegt zij er aan toe, „is het belangrijk de situatie in de context te zien van de lokale cultuur en historie van het land. De situatie ter plekke is geenszins te vergelijken met onze westerse ideeën over horeca en uitgaan.”



Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
AEX570,82arrow0,27% 22-01
AMX860,58arrow0,19% 22-01
ASCX1107,34arrow1,21% 22-01
BEL-204176,88arrow0,43% 22-01
FTSE 1007715,44arrow-0,20% 22-01
CAC-405541,99arrow0,26% 22-01
SMI9529,13arrow0,20% 22-01
meer...
arrow11,11%
arrow3,85%
arrow3,73%
arrow3,60%
arrow2,66%
meer...