Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Unilever Certificate
ISIN: NL0000009355
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

Paul Polman vijf jaar aan top van Unilever

03 NOV 2013 Richard van de Crommert

HEILBRONN - Paul Polman staat deze week vijf jaar aan het roer van de Brits-Nederlandse multinational Unilever. Duurzaamheid is zijn drijfveer. Daar koketteert hij bevlogen mee. Hij leidt ’zijn’ Unilever met een mix van idealisme en rendementsgedrevenheid. Duurzaamheid is zijn paradepaardje. „Dat bijt elkaar niet”, vindt de geboren Twentenaar.

Het ingedutte Unilever werd daarmee nieuw leven ingeblazen. Beleggers geloven zijn verhaal, gezien de beurskoers, die met Polman aan het roer 50% omhoogging. En ook de resultaten verbeterden. Het bedrijf deed het de afgelopen jaren een stuk beter dan zijn directe rivalen Nestlé en Procter & Gamble.

Duurzaamheid is geen marketing, vindt Polman. „Als een bedrijf deze weg niet inslaat, verliest het uiteindelijk de strijd”, is de stellige overtuiging van de topman. „Zonder de winstgevendheid uit het oog te verliezen”, zegt hij daarbij. „Het lijkt tegenstrijdig, maar dat kan goed samengaan. Het hele idee dat je als bedrijf schade toebrengt aan de maatschappij, is niet gezond. Voor mij is het geen politiek. voor mij is het maatschappelijk bezig zijn. De reden waarom wij bestaan is om de maatschappij te bedienen. We brengen Unilever met dit beleid dichter bij de maatschappij. Daarom groeien we sneller dan onze concurrenten. Klanten zijn loyaal aan merken die duurzaamheid serieus nemen.”

Eigenlijk is het heel simpel. „Onze producten moeten duurzaam, maar ook lekker zijn. Alleen dan gaan mensen het kopen. Dat is ons hele model.” Om daarna vloeiend in het Engels over te gaan: „It makes completely good businesssense.”

Knorr

Polman deed zijn uitspraken tijdens het 175-jarig jubileum van Knorr, dat het belangrijkste merk binnen Unilever is. Op jaarbasis is het Duitse Knorr goed voor €4 miljard omzet en dat wordt bij elkaar gesprokkeld met de verkoop van zakjes soep, kruidenmixen en bouillonblokjes. 300 miljoen huishoudens gebruiken dagelijks iets van het merk. Het allereerste bouillonblokje zag in 1910 het levenslicht. Ondertussen worden er 18 miljard per jaar geproduceerd. Alleen dat al betekent €1 miljard omzet per jaar. „Per seconde worden er 500 verkocht”, somt Polman op.

Er zijn maar weinig merken die zo oud zijn. „Nu is het een van de acht meest gekozen merken in de wereld, met midsingle digits groei in de laatste jaren”, zegt hij.

€80 miljard

Niet alleen voor Knorr, maar voor heel Unilever zijn Polmans ambities hoog. Bij zijn aantreden kondigde Polman aan naar een omzet van €80 miljard te streven, een verdubbeling ten opzichte van 2008. Vooralsnog is Polman de man van €50 miljard. Die horde werd vorig jaar genomen. Boze tongen vinden evenwel dat het niet snel genoeg gaat. Sindsdien heeft Polman heeft over een ’mindset’ in plaats van over een doelstelling.

Zijn optredens zijn losser dan zijn voorgangers. Voor iedereen heeft hij een vriendelijk woord en een hand op de schouder. Tijdens persconferenties gaat hij weddenschappen aan met journalisten over de uitslag van de eredivisiekraker Twente-Ajax. Bij een analistenpresentatie verschijnt hij in een astronautenpak om een actie van deodorantmerk Axe kracht bij te zetten.

Bloedserieus

Ook bij het jubileum van Knorr toont hij zich lichtvoetig. Ter gelegenheid van de verjaardag wordt een diner geserveerd in kasteel Stettenfels, vlak bij Knorr-stad Heilbronn, waar het in 1838 allemaal begon. Daar is men buitengewoon trots op het merk. Tijd voor een museum? De aanwezige burgemeester van Heilbronn leeft zichtbaar op als hem de vraag wordt gesteld en wijst linea recta naar Polman. „Dat moet hij in gang zetten”, roept hij. Ook meneer en mevrouw Knorr veren op. Maar in plaats dat Polman het drietal uitnodigt voor een zoektocht naar een passend pand, kijkt hij de betreffende journalist grijnzend aan. „Jij brutale vlegel”, zie je hem denken en knijpt de man stevig in zijn linkeroor. Om hem daarna schalks toe te fluisteren: „Jij maakt deel uit van de lobby, hè?”

Maar als het om duurzaamheid gaat, is hij bloedserieus en toont hij zich bijkans een politicus. Waarom het bedrijfsleven daar een rol in moet spelen? „Overheden zijn alleen bezig met hun eigen gebieden”, zegt hij. „Juist het bedrijfsleven moet daar boven uit steken. Wij kunnen grensoverschrijdend handelen. Grondstoffen raken op. Meer dan 2 miljard mensen hebben geen toegang tot wc’s. Elke tien seconden sterft een kind aan honger. Er is te veel armoede in de wereld. Daar moeten we tegen vechten. Onze grote merken, zoals Knorr, moeten daaraan bijdragen. We moeten daarvoor een bedrijfsmodel creeren. Twee miljard mensen eten het elke dag. Het moet voor iedereen bereikbaar zijn.”

Trendsetter

De topman zet Unilever op de kaart als trendsetter op dit gebied. „Het betekent voor ons gewoon overleven. Iedereen moet volgen. 70% van het watergebruik in de wereld komt door de landbouw. Dat is op lange termijn niet houdbaar. Dit verhaal is daarom overtuigend voor aandeelhouders. Eigenlijk hebben we geen keus. We moeten de standaard veranderen. Waarom doen anderen het nog niet? Dit is waar we naar toe gaan.”

Wat zijn definitie van duurzaamheid is? „Er is nooit één definitie”, geeft de topman toe. „Maar het is de aarde bruikbaar houden voor toekomstige generaties. Voorzien in huidige en toekomstige behoeften. Kijk, een boerderij in een woestijn is niet duurzaam. En 11 cent per uur betalen is slavenarbeid, waar ook ter wereld. Het is echt niet cool om in een shirt van 1 dollar rond te lopen. Aan dat soort zaken moeten we werken. Geld en efficiency drijft ons. Echt, het is geen marketing. Het is het voeden van de wereld. Ik sta niet alleen. De wereldgemeenschap begrijpt dat.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.6 °C
ZZO3
Beurs AEX
AEX 544.56
+ / - -0.57%
AEX544,56arrow-0,57% 18:05
AMX825,47arrow-1,06% 18:05
ASCX1042,94arrow-0,61% 18:05
BEL-204066,02arrow-0,23% 18:05
FTSE 1007523,04arrow-0,26% 17:35
CAC-405368,29arrow-0,29% 18:05
SMI9233,52arrow-0,82% 17:30
meer...