Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
arrow-4,18%
arrow-3,05%
arrow-1,90%
arrow-1,78%
arrow-1,60%
meer...

Beursagenda dinsdag

08:00
Frankrijk: Ondernemersvertrouwen

15:00
VS: Huizenprijzen (S&P Corelogic Case-Shiller index)

16:00
VS: Consumentenvertrouwen, verkoop nieuwe huizen

22:15

VS: Kwartaalcijfers Micron, Nike

Dinsdag in De Financiële Telegraaf:

Valutabelegger krijgt meer oog voor ECB

VN volgt robotisering vanuit kantoor in Den Haag

Column Paul Koster: Groot vertrouwen in grote tech-spelers

Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Unilever Certificate
ISIN: NL0000009355
EUR
1D | 5D | 1M | 3M | 6M | 1Y | Interactief

'Unilever op koers met verkopen merken'

10 MRT 2014 Richard van de Crommert

ROTTERDAM - Met een behoorlijke vaart is Unilever een aantal van zijn producten het afgelopen jaar gaan verkopen. Het Bifi-worstje verdween uit de Unilever-keuken, maar ook het Amerikaanse pindakaasmerk Skippy maakte plaats. Sinds enkele weken staat ook het sausmerk Ragu in de etalage. Verwacht wordt dat die verkoop zo’n $2 miljard kan opbrengen.

Analisten vinden dat Unilever goede stappen zet naar een meer gestroomlijnde organisatie. Volgens Karel Zoete van de Rabobank kijkt de Brits-Nederlandse multinational vooral naar merken die minder goed renderen. „En waarbij het niet makkelijk is om de marges te verhogen”, zegt hij. „Het is zeer zeker een juiste strategie om zoals Unilever doet te focussen in de voedingsmiddelenportefeuille en alleen met die merken actief te zijn waarmee ze echt het verschil kunnen maken.” Zo is Unilever wereldmarktleider op het gebied van spreads, dressings, thee en ijs.

Zoete: „In de bedrijfsonderdelen soepen en sauzen zitten nog steeds onderdelen die niet tot de kern behoren. Ik zie nog veel activiteiten waarbij schaalvoordelen nog onvoldoende zichtbaar zijn.”

Het concern wil weg uit competitieve en verzadigde markten, zijn de woorden die Gerard Rijk (SNS Securities) gebruikt. Ook zullen de activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging een nog grotere inbreng krijgen. „Het is een wat makkelijker product dan voeding”, stelt Rijk. „Deze divisie, met merken als Axe en Rexona, wint aan belang voor Unilever.”

Mooie prijs

Rijk wijst erop dat de verkoopbeweging van Unilever zich concentreert op de relatief kleine merken. „Kleine cashcows, dat wel, maar die in een groter verband niet veel synergie toevoegen. Nu kunnen ze daar nog een mooie prijs voor krijgen. Drie tot vier keer de jaaromzet is een prima verkoopprijs.”

Een merk dat daaraan voldoet, zou bijvoorbeeld Marmite zijn, dat vooral in Engeland wordt verkocht. In deze filosofie zouden ook succesmerken als Calvé en Unox een keer aan bod komen. „Maar die vlieger gaat niet helemaal op”, zegt Rijk. „Voor de genoemde merken die de afgelopen tijd zijn verkocht, speelt dat ze veel concurrentie hebben van huismerken van supermarkten.” En voor bijvoorbeeld Calvé pindakaas geldt dat het meer dan de helft van de Nederlandse pindakaasmarkt in handen heeft. Dat is een te verdedigen positie en de marges zijn nog steeds goed. Al zal Unilever best toehappen als een partij vijf keer de omzet voor Unox wil betalen.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.2 °C
ZZO2
Beurs AEX
AEX 548.67
+ / - +0.22%
AEX548,67arrow0,22% 15-12
AMX822,06arrow-0,08% 15-12
ASCX1062,48arrow-0,33% 15-12
BEL-203992,27arrow0,18% 15-12
FTSE 1007490,57arrow0,57% 15-12
CAC-405349,30arrow-0,15% 15-12
SMI9394,71arrow0,12% 17-12
meer...
arrow-4,18%
arrow-3,05%
arrow-1,90%
arrow-1,78%
arrow-1,60%
meer...