Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Traders work in the S&P 500 pit at the Chicago Board of Trade shortly after the closing of the Federal Market Open Committee`s first meeting of this year, in Chicago, Illinois, U.S., on Wednesday, Jan. 28, 2009. The Federal Reserve left the benchmark interest rate as low as zero, and said it`s prepared to purchase Treasury securities to resuscitate lending and warned inflation may recede too quickly.
Foto: Bloomberg

'Niet blind varen op 'kaal' beleggingsadvies'

21 NOV 2014 Jurry Brand

AMSTERDAM - Blind varen op alleen een beleggingsadvies en een koersdoel is geen goed idee, zegt hoofd aandelenresearch Sybren Brouwer van ABN Amro MeesPierson. "Particuliere beleggers moeten de adviezen altijd in samenhang zien met de onderliggende research, en de adviezen relateren aan hun persoonlijke situatie."

Sybren Brouwer
Sybren Brouwer
Foto: ABN Amro

Brouwer reageert op een onderzoek van Dirk Gerritsen (Universiteit van Utrecht) naar ruim 56.000 beleggingsadviezen. Gerritsen onderzocht het verband tussen het advies en de beursreactie.

Doorgaans daalt of stijgt een aandeel direct na de adviesverlaging of -verhoging. Alleen bij een afwaardering zie je ook na een week nog een daling. Bij een adviesverhoging is het effect na een week verwaarloosbaar.

Horizon

Of een advies voor een individuele belegger hout snijdt, hangt ook sterk af van de samenstelling van de eigen portefeuille en de beleggingshorizon, benadrukt Brouwer.

"Een analist kan ook een advies verlagen omdat hij denkt dat de koers te hard is opgelopen en hij een tijdelijke terugval verwacht. Voor beleggers die kort op de bal spelen kan het nuttig zijn om dat advies op te volgen. Maar een langetermijnbelegger kan ook zeggen: 'ik zie het risico, maar ik houd het aandeel toch vast'."

Comfortabel

Brouwer vindt het niet juist om analisten alleen maar af te rekenen op de juistheid van het 'kale' advies. "Het achterliggende verhaal is belangrijker dan de uiteindelijke conclusie. Alleen door het verhaal te kennen kun je als belegger bepalen of je je comfortabel voelt bij het advies of niet."

Maar om dan maar helemaal te stoppen met het uitbrengen van adviezen en beleggers zelf hun conclusies te laten trekken ziet Brouwer ook niet zitten. "Het is toch iets wat klanten willen zien en horen. De analist doet research en dat mondt uit in een conclusie in de vorm van een advies en een koersdoel. Het zou een beetje raar zijn om de conclusie dan over te laten aan de belegger of de klant zelf. Het is logischer om óók de conclusie te delen."

Scherpe analyse

De ABN'er is ervan overtuigd dat het niet alleen het 'kale feit' van een advieswijziging is dat de koersen in beweging zet, maar zeker ook de kwaliteit van de onderliggende analyse.

"Natuurlijk zal niet iedere belegger het 'hele verhaal' tot zich nemen, maar ik ben ervan overtuigd dat het uitmaakt of het een advies is op basis van een heldere, scherpe analyse of op basis van een 'vluchtige' update. Dat is alleen lastig te onderzoeken voor de wetenschap."

Sparringpartner

Intern bij ABN Amro worden analisten ook niet alleen afgerekend op de juistheid van hun beleggingsadviezen, zegt Brouwer. "Uiteraard wordt de performance meegenomen. Een analist die negen van de tien adviezen fout heeft, daar worden klanten ook niet blij van."

Maar bij de beoordeling speelt veel meer, zegt Brouwer: "Heeft een analist originele ideeën, weet hij een boodschap goed te verkopen, is hij servicegericht? Eigenlijk gaat het erom of de analist een goede sparringpartner is voor klanten. En wil je als analist het juiste advies aan die klant kunnen geven, dan moeten je analyses en research ook in orde zijn."

Positieve blik

En hoe zit het met de 'positieve kijk' die uit diverse onderzoeken blijkt? Er zijn veel meer koopadviezen dan verkoopadviezen. "Ik denk dat het inderdaad deels met de selectie van aandelen te maken heeft", zegt Brouwer. "Het heeft niet zoveel zin om 'kansloze' bedrijven te gaan volgen. Analisten selecteren eerder aandelen om te volgen waar ze potentie in zien."

Brouwer denkt dat ook de 'relatie met het bedrijf' op de achtergrond wel mee speelt. "Het is nu eenmaal makkelijker om heel uitgesproken te zijn als je een goede boodschap brengt. Dat geldt overal, dus ook in de relatie tussen analisten en management of investor relations van een bedrijf. Ik denk dat veel analisten daar wel rekening mee houden. Bij een afwaardering zie je vaker wat verhullend taalgebruik. Het blijft een slechte boodschap, maar je verpakt 'm anders. Dat kan dus een van de verklaringen zijn waarom er meer positieve dan negatieve adviezen zijn."

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
12.1 °C
WNW2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%

Een mogelijke overname van TomTom is een slechte zaak


Verstuur
Beleggingsnieuws
Slimme Tips
DFT