Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: 123RF

Financieel adviseur is consument te duur

25 AUG 2017

Financieel advies is te duur, vindt bijna de helft van de Nederlanders. Het provisiebod dat in 2013 werd ingesteld, waarbij de kosten voor advies worden doorberekend naar de klant, heeft de adviseur er niet populairder op gemaakt.

De kosten vormen voor 45 procent een drempel om naar een financieel adviseur te stappen, blijkt uit onderzoek van Nibud onder 1512 mensen van 18 tot 67 jaar. De meerderheid schat de kosten in op gemiddeld €950, terwijl de werkelijke kosten tussen de €1500 en €3000 liggen. Consumenten vinden het te laag ingeschatte bedrag al aan de hoge kant.

Een derde heeft nog nooit een adviseur geraadpleegd. Mensen die dat wel hebben gedaan, deden dat vooral voor het afsluiten van een hypotheek, het sparen voor hun pensioen of afsluiten van een uitvaartverzekering. Hiervan was tweederde tevreden over de verleende diensten.

Zinvol

Het blijkt mensen die minder dan modaal verdienen, vaak zelf op zoek gaan naar informatie om zo de kosten voor financieel advies te omzeilen. Maar volgens Nibud kan financieel advies zinvol zijn, vooral bij grote financiële beslissingen, zoals bij het kopen van een huis.

Daarbij merkt Nibud op dat het advies van de adviseur controleerbaar is, dat geldt veel minder voor informatie op internet. Dat neemt niet weg dat een derde van de respondenten weinig vertrouwen heeft in financieel adviseurs. Volgens de ondervraagden is het niet duidelijk of de adviseur in het belang van de klant of van de verzekeraar handelt. Daarbij verlangen consumenten meer transparantie over de werkzaamheden van de adviseur en het effect van het advies.

Toegankelijker

Als het aan Nibud ligt, wordt financieel advies toegankelijker om zo te voorkomen dat consumenten onnodig dure producten aanschaffen. Financieel adviseurs zouden de kosten moeten verlagen, bijvoorbeeld door te gebruik te maken van DigiD waarmee de klant de benodigde gegevens kan aanleveren. Dat scheelt tijd en geld. Daarbij moet het productaanbod van adviseurs omhoog en moeten zij transparant zijn over de taken die zij vervullen.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.5 °C
WZW3
Beurs AEX
AEX 528.65
+ / - 0.0%
Meest gelezen
Actueel
Tips van redactie