Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 31 jan 2013, 13:51

De kunst van het afdingen: 7 tips

door Lotte Roep

Of je nu een schat hebt gevonden in een kringloopwinkel of op het punt staat een abonnement af te sluiten; vaak valt er wel een korting los te peuteren. Maar wat zijn de (ongeschreven) regels als het om afdingen gaat?

Foto: EIJNDHOVEN, JAN VAN

De een ziet afdingen als een sport en de ander krijgt al rode wangen bij het idee. Maar voor iedereen geldt: oefening baart kunst. En met deze regels kom je al een heel eind.

1 Vermijd het woord korting

Veel beter is het om de term ‘speciale prijs’ te gebruiken, tipt de Consumentenbond. Of vraag of er nog te onderhandelen valt over de kosten. Zo kom je een stuk vriendelijker over. En is de kans groter dat de verkoper jou de korting (of een gratis extraatje) ook daadwerkelijk gunt.

2 Een goede voorbereiding…

Klakkeloos op een verkoper afstappen werkt vaak niet. Sta je op het punt een artikel te kopen, check dan van tevoren wat de prijzen zijn. Raadpleeg vergelijkingssites en schrijf eventuele kortingsacties bij de concurrent op. Werp voordat je op pad gaat een blik in de spiegel. Onderzoek heeft uitgebleken dat afdingen beter werkt als je er niet op en top verzorgd uitziet. Trek dus geen duur maatpak aan en laat opvallende sieraden thuis.  

3 Bedenk een start- en eindbod

De vraagprijs kan zo twee à drie keer hoger zijn dan de werkelijke waarde van het product, dus ga met het startbod gerust onder de helft zitten. En wat is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven? Het is handig om daar van tevoren over na te denken, zodat je tijdens het onderhandelen niet ineens gaat twijfelen.  

4 Kies de juiste persoon en het juiste moment

Probeer een manager aan te spreken. Veel (vooral jonge) verkopers mogen niet zomaar korting verstrekken van hun baas. Begin niet meteen met afdingen, maar stel eerst een paar vragen over het product. Als het druk is in de winkel, is daar uiteraard weinig tijd voor. Kies daarom een rustig tijdstip uit, bijvoorbeeld vlak voor sluitingstijd. De winkelier staat ongetwijfeld te trappelen om naar huis te gaan en zal daardoor misschien eerder overstag gaan. En met een mooie deal op het allerlaatste moment gaat de winkelier natuurlijk fluitend de avond in.

5 Wees nonchalant

Laten merken dat je je zinnen hebt gezet op dat ene artikel is niet goed voor je onderhandelingspositie. Zeg ook vooral niet dat je het vandaag nog nodig hebt. Check het product op eventuele krassen en/of vlekken. Misschien is er zelfs een showroommodel of een ouder model verkrijgbaar tegen een fikse korting. Als het om een groot artikel gaat, wil het ook nog wel eens helpen om te zeggen dat je het vandaag nog komt ophalen. Als je een speciale prijs of gratis accessoires krijgt aangeboden, hoef je daar niet meteen op in te gaan. Kom eerst met een goed tegenbod.

6 Niet aanraken a.u.b.

Leg het artikel weg tijdens het afdingen. Door het vast te houden geef je non-verbaal aan dat je zonder deze aankoop niet van plan bent de winkel te verlaten.

 7 De aanhouder wint

Neem – vooral bij dure aankopen – geen overhaaste beslissingen. Houdt de verkoper zijn poot stijf en ben je het niet eens met de prijs? Vertrek en probeer het bij de concurrent. Al doende leert men.

Bent u bedreven in onderhandelen? De redactie van OverGeld is benieuwd naar uw tips.


6.2 °C
OZO3
 
files 118
118 km.
Beurs AEX
AEX 425.75
+ / - +0.42%
Meest gelezen
Actueel
Tips van redactie

Meest gelezen op DFT Geld

iShares Advertorial
BlackRock Advertorial