Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: EIJNDHOVEN, JAN VAN

De kunst van het afdingen: 7 tips

18 MEI 2016

Of je nu een schat hebt gevonden in een kringloopwinkel of op het punt staat een abonnement af te sluiten; vaak valt er wel een korting los te peuteren. Maar wat zijn de (ongeschreven) regels als het om afdingen gaat?

De een ziet afdingen als een sport en de ander krijgt al rode wangen bij het idee. Maar voor iedereen geldt: oefening baart kunst. En met deze regels kom je al een heel eind.

1 Vermijd het woord korting

Veel beter is het om de term ‘speciale prijs’ te gebruiken, tipt de Consumentenbond. Of vraag of er nog te onderhandelen valt over de kosten. Zo kom je een stuk vriendelijker over. En is de kans groter dat de verkoper jou de korting (of een gratis extraatje) ook daadwerkelijk gunt.

2 Een goede voorbereiding…

Klakkeloos op een verkoper afstappen werkt vaak niet. Sta je op het punt een artikel te kopen, check dan van tevoren wat de prijzen zijn. Raadpleeg vergelijkingssites en schrijf eventuele kortingsacties bij de concurrent op. Werp voordat je op pad gaat een blik in de spiegel. Onderzoek heeft uitgebleken dat afdingen beter werkt als je er niet op en top verzorgd uitziet. Trek dus geen duur maatpak aan en laat opvallende sieraden thuis.  

3 Bedenk een start- en eindbod

De vraagprijs kan zo twee à drie keer hoger zijn dan de werkelijke waarde van het product, dus ga met het startbod gerust onder de helft zitten. En wat is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven? Het is handig om daar van tevoren over na te denken, zodat je tijdens het onderhandelen niet ineens gaat twijfelen.  

4 Kies de juiste persoon en het juiste moment

Probeer een manager aan te spreken. Veel (vooral jonge) verkopers mogen niet zomaar korting verstrekken van hun baas. Begin niet meteen met afdingen, maar stel eerst een paar vragen over het product. Als het druk is in de winkel, is daar uiteraard weinig tijd voor. Kies daarom een rustig tijdstip uit, bijvoorbeeld vlak voor sluitingstijd. De winkelier staat ongetwijfeld te trappelen om naar huis te gaan en zal daardoor misschien eerder overstag gaan. En met een mooie deal op het allerlaatste moment gaat de winkelier natuurlijk fluitend de avond in.

5 Wees nonchalant

Laten merken dat je je zinnen hebt gezet op dat ene artikel is niet goed voor je onderhandelingspositie. Zeg ook vooral niet dat je het vandaag nog nodig hebt. Check het product op eventuele krassen en/of vlekken. Misschien is er zelfs een showroommodel of een ouder model verkrijgbaar tegen een fikse korting. Als het om een groot artikel gaat, wil het ook nog wel eens helpen om te zeggen dat je het vandaag nog komt ophalen. Als je een speciale prijs of gratis accessoires krijgt aangeboden, hoef je daar niet meteen op in te gaan. Kom eerst met een goed tegenbod.

6 Niet aanraken a.u.b.

Leg het artikel weg tijdens het afdingen. Door het vast te houden geef je non-verbaal aan dat je zonder deze aankoop niet van plan bent de winkel te verlaten.

 7 De aanhouder wint

Neem – vooral bij dure aankopen – geen overhaaste beslissingen. Houdt de verkoper zijn poot stijf en ben je het niet eens met de prijs? Vertrek en probeer het bij de concurrent. Al doende leert men.

Slimme geldtips voortaan automatisch via de mail ontvangen? Klik hier om u aan te melden voor de gratis DFT Geld Nieuwsbrief.

Schrijf een reactie
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
02-02-2013, 14:57
Gradje (gast)
De ondernemers vinden het afdingen door de consument maar niks. Misschien moeten ze zelf ook eens afdingen op hun kosten, en inkoop. Nog een tip voor de consument, ik vraag b.v. bij autoreparaties vooraf prijs en daarna het bedrag zonder rekening en contant.
  • 5
  • 4
afbeelding van fairy tail
02-02-2013, 09:49
FD
De consument wordt kritischer, en terecht. Maar wat heb je aan een lage prijs als later de service echt slecht blijkt te zijn. Ik vergelijk dus altijd de prijs en de service. Eenmaal bij een bedrijf slechte service gehad en ik kom er nooit meer. Enne, slechte service is geen goede reclame. Ik wil gewoonweg een eerlijke prijs, goede service, zo niet, jammer dan!
  • 6
  • 0
01-02-2013, 11:18
patty (gast)
Fantastische ideeen. Ik heb/had er altijd een hekel aan in andere landen waar afdingen een gebruik is. Maar zo belanden we dus ook in deze fuik. De vraagprijzen gaan gewoon omhoog en degene die niet kan en/of wil afdingen is de klos.
  • 5
  • 1
01-02-2013, 08:21
Peter de Groot (gast)
Een onzinnig voorstel. Immers, 'afdingen' houdt automatisch in dat de vraagprijzen worden opgeschroefd. Zoals die van nieuwe auto's, om zo een 'hoge inruilprijs' voor uw oude auto mogelijk te maken. Er ontstaat dus alleen maar een soort koehandeltje.
  • 3
  • 3
31-01-2013, 19:31
Minousch van der Putten (gast)
Ook wij worden als kleine ondernemer doodziek van dat gezeik over korting van klanten. Ik krijg ook geen korting op de kosten van tpand, energie, personeel, ect Je hebt t wel over mijn INKOMEN. Daar leven wij van. Ik hoop dat de grote werkgevers gaan zeiken over de lonen, flink korten dan maar, moet kunnen toch, als het bij mij ook moet kunnen? En de consumentenbond met hun riant betaalde bestuurders en programnma's als Kassa, ook riant betaalde lieden, wakkeren dat lekker aan. bedankt dus. Straks moeten wij stoppen, 4 man op straat, fijn he?
  • 13
  • 6
31-01-2013, 19:04
Slecht nieuws (gast)
Wat een flauwekul zeg. Afdingen in nederland?
  • 5
  • 6
31-01-2013, 19:03
Bertie (gast)
Degene die mij succes wenst dat is niet nodig,ik ben 28 jaar zelfstandig en het gaat prima,de bruto prijzen omhoog brengen is reinste zwendel,DE NETTO PRIJS DAAR HET OM.Bertie.
  • 5
  • 2
31-01-2013, 18:40
tassenboer (gast)
Kleine zelfstandige winkeliers hebben het al best zwaar, hoe zou je het vinden als jouw baas je de helft salaris bood? Marges zijn al niet best meer, gemiddelde winkelhuur is 3 a 4 keer een gemiddelde hypotheek, andere kosten rijzen ook de pan uit, bedankt voor je slimme tips!!
  • 7
  • 4
31-01-2013, 18:29
Bertie (gast)
Ben zelfstandig,al dat gezeik over korting lap ik aan mijn laars,mijn lage prijs staat vast,niet goed ga naar een ander,vrouwen daar handel ik graag mee,die krijgen vaak spullen mee die echt scherp zijn omdat die Niet zeuren.Bertie.
  • 4
  • 4
31-01-2013, 16:03
de wijzer (gast)
Ik wens degene die dit geschreven heeft veel succes. Onderhandelen moet in je zitten en kun je niet leren
  • 4
  • 2
31-01-2013, 16:02
hollander (gast)
Vooral bij groote producten als tvs laptops wasmachines kan je veel al 10 tot 20% van de prijs afhalen Mediamarkt heeft zoizo al een marge van10% en dan praat je nog niet eens met de manager Ook meerdere producten kopen en vragen voor een speciale prijs helpt
  • 4
  • 0
31-01-2013, 15:56
HK (gast)
9 van de 10 winkeliers gaan meer met de gebruikelijke internetprijzen. Denk hierbij aan radio, computer, tablet, TV, CD/DVD, maar ook accessoires. En zo hoort het ook!
  • 1
  • 0
31-01-2013, 15:13
ikke uit het middenoosten (gast)
in nederland kun je ook op de markt en veel winkels afdingen op etenswaren, ik kocht bv. thee, dat gaat dan per 100 gr, maar als je vraagt hoeveel het kost als je twee kilo koopt is de prijs ineens verminderd met de helft. ook met snoep/kaas ed. op de markt, als je div. kilo's tegelijk koopt scheelt het vaak meer dan 35%, het is natuurlijk alleen lonend als je echt nodig hebt. bv bij een vakantie naar familie in het buitenland of zo, of dat je inkoopt met fam./vrienden en/of buren.
  • 4
  • 0
17.4 °C
N5
 
files 289
169 km.
Beurs AEX
AEX 451.38
+ / - +0.1%
Meest gelezen
Actueel
Tips van redactie