Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Speelgoedwinkels flink in de verdrukking
Foto: ANP

Speelgoedwinkels adverteren met nepkortingen

08 DEC 2016 Lorraine Marlisa

Enkele grote speelgoedketens hebben in aanloop naar de feestdagen geadverteerd met nepkortingen.

Ze prezen speelgoed aan met korting, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop is geweest, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

Volgens de toezichthouder werden consumenten door de nepkortingen verleid om snel hun slag te slaan terwijl er helemaal geen prijsvoordeel te behalen was.

De ACM maakte niet bekend welke ketens sjoemelden met hun prijzen. De toezichthouder heeft de ketens op de vingers getikt en houdt ze in de gaten. Als ze komend jaar nog steeds onduidelijk zijn over hun prijzen dan kunnen ze beboet worden.

Winkeliers verbaasd

Winkeliers aangesloten bij verschillende brancheorganisaties reageren verbaasd op de aantijgingen. Volgens hen heeft de ACM winkeliers voor het blok gezet met nieuwe regelgeving. Die houdt onder meer in dat een korting pas een korting mag heten als de normale prijs in de afgelopen drie maanden is gehanteerd.

"De termijn van drie maanden komt voor de hele detailhandel uit de lucht vallen”, zeggen de vertegenwoordigers van de brancheorganisaties. Volgens hen hanteren zowel online- als offline winkels ’al decennialang’ een van- en voor-prijs om kortingen te duiden. Daarbij moesten winkels wel kunnen aantonen dat de van-prijs eerder werd gehanteerd, maar van een termijn was geen sprake.

Het is inderdaad zo dat winkeliers op de hoogte zijn gebracht van de drie maanden-regel met de publicatie van dit bericht, zegt een woordvoerder van ACM. „De ketens die we hebben onderzocht, zijn een paar weken eerder op de hoogte gebracht.”

Gevoel van urgentie

DE termijn van drie maanden geldt alleen als wordt verwezen naar oude prijs. „Consumenten krijgen een gevoel van urgentie om te kopen als zij een van-voor-prijs zien, blijkt uit verschillende onderzoeken,” aldus de woordvoerder. Winkeliers mogen producten ook best met korting aanprijzen als de normale prijs niet in de afgelopen drie maanden is gehanteerd, bijvoorbeeld als die producten een lage omloopsnelheid hebben. „Dat kan met bijvoorbeeld ’Aanbieding’ of ’Prijs nu’, zonder verwijzing naar de oude prijs.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
12.7 °C
WNW2
Beurs AEX
AEX 528.66
+ / - -0.12%
Populair
Actueel
Tips van redactie
poll image

Stelling DFT Geld

Ik houd nauwkeurig mijn uitgaven bij in een (digitaal) kasboek


Verstuur