Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Kopen in meerdere supermarkten niet goedkoper

13 SEP 2012

Consumenten die hun boodschappen doen in meerdere supermarkten om zo de laagste prijs te betalen, zijn niet goedkoper uit maar juist duurder. Dat blijkt uit een promotieonderzoek waarop econoom Mark Vroegrijk op 26 september promoveert aan de Universiteit van Tilburg.

Foto: Dijkstra BV
Foto: Dijkstra BV
Foto: Dijkstra BV

Volgens Vroegrijk, onderzoeker bij de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek), winkelt 60 tot 80 procent van de consumenten in diverse supermarkten om zo geld te besparen. Ze kunnen dan een product aanschaffen waar dat het goedkoopste is.

Maar volgens de promovendus werkt deze aanpak averechts. „Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen.” De consument bespaart daardoor wel op afzonderlijke producten, maar doet meer aankopen dan wanneer hij al zijn aankopen in één supermarkt had gedaan.

Vroegrijk baseert zijn conclusies onder meer op analyses van een dataset van marktonderzoekbureau GfK Nederland, waarop 6000 huishoudens hun uitgavepatroon bijhielden. Hij keek vooral naar uitgaven die in grote supermarkten als Albert Heijn, C1000, Jumbo of Aldi zijn gedaan.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.9 °C
OZO4
Beurs AEX
AEX 521.13
+ / - -0.15%
Populair
Actueel
Tips van redactie

Meest gelezen op DFT

poll image

Stelling DFT Geld

Mijn aangifte doe ik online, maar ik wil wel een blauwe envelop ontvangen


Verstuur