Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Verder met verkoop

13 JUN 2016

De afdeling verkoop is natuurlijk van belang om meer omzet te boeken uit bestaande en nieuwe klanten. Maar wist u dat verkoop ook verantwoordelijk gesteld kan worden voor de liquiditeit van uw bedrijf en de motivatie en trots van het personeel?

Het spreekt voor zich dat verkoop de orders moet binnen halen. Dat maakt de verkopers tot belangrijke medewerkers voor uw bedrijf - als zij hun werk niet goed doen kan zelfs de continuïteit van het bedrijf uiteindelijk in gevaar komen.

Verkoop, debiteuren en voorraden

Maar als je meer uit ‘sales’ wilt halen, maak het verkoopteam dan ook medeverantwoordelijk voor de liquiditeit (de mate waarin uw organisatie in staat is haar korte termijn schulden te betalen). Het werkkapitaal, de current en de quick ratio worden grotendeels bepaald door debiteuren en voorraden, waar medewerkers van de verkoopafdeling een belangrijk vinger in de pap hebben.

Door (te) laat betalende klanten te koppelen aan de acquirerende verkoper, snapt deze laatste dat een niet betalende klant slecht is voor de financiële positie van het gehele bedrijf. En de voorraden worden aangelegd ten behoeve van (orders van) klanten, dus maak verkoop maar verantwoordelijk voor de hoogte ervan. Sales 2.0, als je het mij vraagt.

Trotse medewerkers

Een koppeling die volgens mij niet vaak gemaakt wordt, is de mogelijkheid van de afdeling verkoop om de medewerkers van het hele bedrijf meer trots op hun prestaties te maken. Het is verkoop die een klant binnenhaalt voor het bedrijf, maar het zijn de overige collega’s die de klant tevreden moeten krijgen en houden!

En juist dat is een extra taak voor de afdeling die veel contact heeft met de klant; vertel de collega’s hoe trots ze mogen zijn op wat ze klaarspelen voor de klant. Vertel alle medewerkers wat ze betekenen voor de klant en wat de klant kon bereiken door hun taakuitvoering. De koppeling tussen verkoop en interne communicatie gaat u veel opleveren!

Nieuwe verkoop KPIs

Meer betrokken, meer trotse medewerkers als KPI voor de afdeling verkoop? Hogere liquiditeit door een lagere debiteurenstand en lagere voorraden als beoordelingscriterium voor individuele verkoopmedewerkers? Op deze manier worden de financiële bedrijfsresultaten wél breder gedragen en gaat u veel verder met verkoop.

Als u meer mogelijkheden wilt om meer uit verkoop te halen dan louter omzet, kijk dan naar mijn YouTube tutorial (in het Engels): www.youtube.com/watch?v=1xHsIpBirMs

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.8 °C
O2
Beurs AEX
AEX 527.85
+ / - +0.18%
poll image

Stelling DFT Geld

Al die aanvallen op computers. Het wordt tijd voor een cyberverzekering.


Verstuur
Meer Premium