Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Door
De Nationale ombudsman behandelt klachten van burgers over de overheid. Daarnaast legt de Nationale ombudsman overheidsinstanties uit hoe ze moeten handelen.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: MICHEL SCHNATER

MijnOverheid.nl: uitkomst of zorg?

Amine* heeft een account geactiveerd op MijnOverheid.nl voor zijn digitale post over de toeslagen van de Belastingdienst. Dat was snel geregeld. Maar nu krijgt hij niet alleen post van de Belastingdienst in zijn berichtenbox, maar ook van andere organisaties. Zoals een WOZ- aanslag en een bericht dat zijn auto gekeurd moet worden. Maar dat was niet de bedoeling, hij wilde andere berichten gewoon per post.

Tanja* komt erachter dat er allemaal berichten in haar berichtenbox zitten op MijnOverheid.nl. De berichten komen kennelijk alleen nog maar in haar berichtenbox, en niet meer via de post. Zij schrikt zich rot. Hoe had zij kunnen weten dat er nieuwe berichten voor haar zijn? En zij maakt zich zorgen: is zij nog meer belangrijke berichten misgelopen?

Tanja heeft bij het aanmaken van haar account niet doorgehad dat zij een e-mailadres had kunnen opgeven.

Dan had zij per e-mail bericht gekregen van nieuwe post. En bij Amine er is iets misgegaan bij het aanvinken van organisaties waarvan hij de post voortaan digitaal wil hebben.

Voor veel mensen is MijnOverheid.nl met de digitale overheidspostbus een uitkomst, maar niet iedereen kan of wil hier gebruik van maken. Ook mensen die niet met een computer overweg kunnen, lopen tegen problemen aan.

Wij ontvangen met regelmaat klachten over MijnOverheid en de berichtenbox. Mensen voelen zich net als Amine en Tanja overvallen als blijkt dat er post in de berichtenbox is gekomen. Ze zijn belangrijke informatie misgelopen of ze vinden het ingewikkeld.

De Nationale ombudsman start daarom een onderzoek waarin hij kijkt welke knelpunten er zijn bij het gebruik van de berichtenbox.

Samen met omroep MAX-programma Meldpunt! verzamelen wij de komende tijd uw klachten en signalen. Met al deze informatie kunnen wij kijken hoe het beter kan.

Digitalisering van de overheid is één van de onderwerpen waar de Nationale ombudsman de komende jaren extra aandacht voor heeft.

Steeds meer overheden digitaliseren hun dienstverlening. De overheid is er voor iedereen en dus moeten overheidsinstanties oog houden voor mensen die niet meekomen.

Want niet iedereen vindt het makkelijk om zijn administratie bij te houden, is digitaal vaardig en beheerst de Nederlandse taal goed. Maar zij zijn wel afhankelijk van de overheid.

* Gefingeerde namen

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
11.4 °C
NO3
Beurs AEX
AEX 511.53
+ / - -0.21%
poll image

Stelling DFT Geld

Financiële producten koop ik liever in Nederland


Verstuur