Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Door
Redacteur Stichting Weet Wat Je Besteedt
Margit Melse is redacteur van Edgie.nl, een website om jongeren meer over geld te leren. Het is een initiatief van Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB). Margit beantwoordt geldvragen van jongeren.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
This photo taken on November 9, 2016 shows deliverymen sorting through packages of goods at a delivery station in Beijing. China`s courier services are planning ahead to cope with Singles` Day, an annual e-commerce shopping spree in China that falls on November 11, state media reported. / AFP PHOTO / STR / China OUT retail Horizontal ORG XMIT: QT2014  
STR
Bezorgers sorteren een berg pakketjes voor Singles Day.
Foto: AFP

Chinezen smijten op Singles Day met geld

10 NOV 2016 Patty Cao

Bij de elfde van de elfde denken de meeste Nederlanders aan Sint Maarten of aan de start van het carnavalsseizoen. In China niets van dat alles, het is dan vrijgezellendag.

Gastcolumn Patty Cao, analist bij vermogensbeheerder Aberdeen
Patty Cao
Foto: Aberdeen

 Uit protest tegen de maatschappelijke druk om een partner te vinden, is het eigenlijk de bedoeling dat singles zichzelf trakteren op een cadeautje. Maar wat ooit klein is begonnen, is inmiddels uitgegroeid tot de drukste online shopping dag ter wereld. Vorig jaar boekte Alibaba, de grootste internetmarktplaats van China, in slechts één dag een recordomzet van $14,3 miljard. Dat was 60% meer dan in 2014 en ruim een vertienvoudiging van de behaalde omzet op de even beruchte winkeldag: Cyber Monday.

Peking doet er alles aan om de economie minder afhankelijk te maken van investeringen en productie. De binnenlandse consumptie wordt aan alle kanten aangemoedigd en de dienstensector moet de kar trekken, maar de transitie gaat nog niet helemaal van een leien dakje. De economie krimpt nog steeds omdat de overheid minder investeert in allerlei projecten en productiefaciliteiten.

Met Singles Day als ultieme symbool van de grote ommezwaai, heeft de Wereldbank becijferd dat 71% van de bbp-groei nu te danken is aan consumentenbestedingen en dat de dienstensector inmiddels goed is voor 50% van de economie. Sinds begin 2015 zijn de detailhandelsverkopen met 10% toegenomen. Op de elfde van de elfde van vorig jaar gingen er maar liefst 120.000 producten per minuut langs de virtuele kassa van Alibaba, die al binnen 90 minuten gevuld was met het duizelingwekkende bedrag van $5 miljard. Hierbij moet zeker worden opgemerkt dat van alle Chinezen slechts 11%  zichtot de middenklasse mag rekenen. Volgens onderzoek van McKinsey zal in 2022 dit percentage in de steden gegroeid zijn tot 75%.

Ondertussen brandt het geld in de zakken van de middenklasse. Chinezen pochen op social media graag met hun nieuwste aankopen. Met overdadig shopgedrag benadrukken ze hun status en moedigen zo anderen aan hetzelfde te doen.

De economische ommezwaai is ondanks Singles Day nog niet geheel geworteld en dat heeft ook tijd nodig. De Chinese overheid zal moeten blijven hervormen om ondernemers en private instellingen de kans te geven om te bloeien. Alleen zo zal de grote transitie blijvend voet in de aarde krijgen.

Patty Cao is analist bij vermogensbeheerder Aberdeen

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
23.7 °C
O2
Beurs AEX
AEX 527.57
+ / - -0.09%
poll image

Stelling DFT Geld

Zodra het mogelijk is, vervang ik mijn gasfornuis voor inductie koken


Verstuur
Meer Premium