Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: DFT

Honderden euro's per jaar meer kwijt

Verkeerde zorgpolis dure grap voor consument

06 OKT 2015 Patricia Boon

Utrecht - Een op de vijf mensen heeft moeite met het kiezen van een goede zorgverzekering. Daarnaast weten mensen vaak niet welke polis ze hebben afgesloten voor de basiszorgverzekering. Dat komt omdat er teveel polissen zijn, het ingewikkeld is en er te weinig informatie wordt gegeven. „Zorgwekkend, want een verkeerde polis kan mensen duur komen te staan.” Honderden euro's extra per jaar zijn daarbij echt geen uitzondering meer.

Dat zegt directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie NPCF naar aanleiding van een onderzoek dat de NPCF hield onder tienduizend mensen. Van hen stellen tenminste 500 een verkeerde polis te hebben gekozen over 2015. Ze krijgen niet de zorg vergoed die ze nodig hebben, moeten onverwachts veel bijbetalen of kunnen niet terecht bij de zorgverlener van hun keuze.

Eigen zak

Wie kan, betaalt de zorg dan maar uit eigen zak. „De psycholoog waar ik heen wilde, had geen contract. Toen heb ik haar zelf maar betaald”, aldus een van de deelnemers aan het onderzoek. Mensen met diabetes moesten onverwacht zelf bijbetalen omdat de zorgverzekeraar geen contract had afgesloten voor die specifieke goederen. „Maar een paar maanden ervoor kregen we ze nog wel vergoed.”

Diegene die een aanvullende verzekering had afgesloten waarbij alternatieve therapiën zouden worden vergoed, kwam eveneens van een koude kermis thuis: „Ik heb niets gewijzigd maar mijn aanvullende pakket bevatte opeens geen alternatieve zorg meer. Toch betaal ik nog steeds 22 euro per maand voor die aanvullende polis.”

Budget

Ook laten consumenten met een budgetpolis weten dat ze van te voren niet hadden voorzien dat goedkoop niet altijd goed is: omdat de zorgverlener niet was gecontracteerd, moest de patiënt zelf nog 1.100 euro aftikken. ,,Ik ben nu gestopt met de behandeling en sta op een wachtlijst bij een instelling waarbij ik wel met mijn budgetpolis terecht kan.''

Duidelijkheid

Als de polissen duidelijker waren geweest, was een boel (financiële) ellende en administratieve rompslomp te voorkomen geweest, voor zowel zieke als zorgverlener. Veldman: „Het wordt dan ook hoog tijd dat er meer duidelijkheid komt in het poliswoud.”

Overzicht

Komende maand onderzoeken Patiëntenfederatie NPCF en de Consumentenbond welke informatie verzekerden in ieder geval van hun zorgverzekeraar willen krijgen bij het aanbod van een nieuwe zorgpolis. Op basis daarvan wordt een overzicht ontwikkeld dat verzekeraars bij elke polis aan hun verzekerden moeten sturen. De verzekerde kan dan zien wat de gevolgen van een polis zijn voor hem of haar. Wat krijg ik vergoed bij een restitutiepolis en wat niet bij de budgetpolis? En waar kan ik terecht met mijn naturapolis?

Daarnaast brengt de Patiëntenfederatie deze week een eigen Keuzegids Zorgverzekering uit waarin mensen onafhankelijke informatie krijgen over zorgverzekeringen. Veldman: „Het is geen polisvergelijker, maar met de kennis uit de Keuzegids kunnen mensen weloverwogen beoordelen wat ze willen, en waarom.” Het boekje staat al op de website van de NPCF en ligt binnenkort ook in de winkel.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.0 °C
ZW5
Beurs AEX
AEX 494.9
+ / - -0.55%
Populair
Actueel
Tips van redactie
poll image

Stelling DFT Geld

Scholingsaftrek moet worden afgeschaft


Verstuur