Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Zorgverzekeraars sturen klant bos in

13 DEC 2013 Patricia Boon

AMSTERDAM - Het is een janboel bij de klantenservices van zorgverzekeraars. In plaats van de consument goed voor te lichten over alles wat maar met zorg en verzekeren te maken heeft, krijgt maar liefst een op de drie klanten zeer gebrekkige of geheel verkeerde informatie.

Foto: ANP XTRA

Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder vijftien zorgverzekeraars voor de Gezondgids voor december.

De verzekeraars kregen vijf vragen van een mysteryklant. Elke vraag werd drie keer via de telefoon en drie keer via de mail gesteld. Zelfs op eenvoudige vragen werd onjuist of onzorgvuldig geantwoord. „Zo volstaat een eenvoudig ’ja’ op de vraag of een volwassen kind van de polis van de ouders midden in het jaar kan overstappen naar een andere verzekeraar. Maar meer dan zestig procent van de medewerkers van de klantenservices in het onderzoek weet dat niet”, laat een woordvoerster weten.

Verzorgingshuis

Op de vraag of de zorgverzekeraar een in hoogte verstelbaar bed in een verzorgingshuis vergoedt, gaan twee op de drie medewerkers de mist in. „Sommigen stelden dat de klant het bed zelf moest kopen, anderen dat het moet worden gehuurd. Weer anderen melden dat huren ten koste gaat van het eigen risico.” Dat klopt allemaal niet.

Het kwam ook regelmatig voor dat een en dezelfde zorgverzekeraar verschillende antwoorden geeft op dezelfde vraag. „Vaak staat op websites van zorgverzekeraars een mooi cijfer over de dienstverlening. Die cijfers gaan echter bijvoorbeeld over de klantvriendelijkheid en de snelheid van het afhandelen van declaraties, niet over de antwoorden zelf”, aldus de zegsvrouw.

De Consumentenbond geeft geen van de verzekeraars een voldoende voor hun klantenservices. Menzis scoorde met een 5,9 als testoordeel het hoogst. Delta Lloyd en Zilveren Kruis Achmea volgen. FBTO, ONVZ en Salland kwamen het slechtst uit de bus.

De Consumentenbond adviseert consumenten hun vragen per brief of per mail te stellen. „Dan staat het antwoord zwart op wit. Bij telefonische hulp is het verstandig om een schriftelijke bevestiging van het antwoord en de naam van de medewerker te noteren.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.9 °C
O3
Beurs AEX
AEX 518.88
+ / - -0.33%
Populair
Actueel
Tips van redactie
poll image

Stelling DFT Geld

Ouderen kunnen er niets aan doen dat ze niet aan het werk komen


Verstuur