Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Aegon gaf onvoldoende informatie.
Aegon gaf onvoldoende informatie.
Foto: Dijkstra bv

Rechter tikt Aegon op de vingers om woekerpolis

28 JUN 2017

Amsterdam - Klanten van Aegon zijn vijftien jaar lang onvoldoende voorgelicht over de hoogte van de kosten van beleggingsverzekeringen. De rechtbank in Den Haag heeft de verzekeraar daarover op de vingers getikt, maar doet geen uitspraak over eventuele compensatie.

In een 62 pagina’s tellend vonnis in een zaak die was aangspannen door de claimclubs Woekerpolis.nl en Woekerpolisproces, krijgt Aegon een flinke tik op de vingers.

Kosten

De kosten en de hoogte van de overlijdensrisicopremie van Koersplan, Vermogensplan en Fundplan zijn tussen 1989 en 2004 niet goed gecommuniceerd. Voor de eerste twee producten moeten klanten in de kosten worden gecompenseerd, ook als ze al deels gecompenseerd zijn en ook als hun beleggingen een positief resultaat hebben gehaald.

Aegon zegt in een eerste reactie het belangrijk te vinden „dat de rechtbank vandaag over een groot aantal zaken duidelijkheid heeft gegeven”. De verzekeraar wil de uitspraak „zorgvuldig bestuderen”, maar wijst er nu al op dat de rechtbank in maar drie gevallen de claimclubs in het gelijk heeft gesteld.

Zeven

Opvallend genoeg is ook Ab Flipse van Vereniging Woekerpolis.nl te spreken over het vonnis. „Een zeven”, oordeelt hij. En: „Een positieve uitspraak.” De vereniging wil maar wat graag met Aegon om tafel om een definitieve compensatie vast te stellen. „Ze kunnen dit niet zo makkelijk afdoen. Maar als bij hen de wil ontbreekt, gaan we misschien toch in hoger beroep.”

Voor eventuele beleggingsverliezen hoeven de klanten niet te worden gecompenseerd, vindt de rechtbank, omdat die bij het normale risico horen. De rechter zegt dat de compensatie van klanten ’in individuele gevallen moet worden beoordeeld’. Aegon stelt dat het „de afgelopen zes jaar de kosten waar nodig al naar een redelijk niveau heeft gebracht”.

Veel andere verzekeraars zijn ook druk bezig met het afwikkelen van de woekerpolisaffaire. Allianz bereikte eerder deze week als eerste verzekeraar een akkoord met drie samenwerkende claimclubs over een formule voor individuele vergoedingen. Nationale-Nederlanden ving vorige week bot bij de beroepscommissie van klachteninstituut Kifid.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
13.8 °C
ONO2
Beurs AEX
AEX 527.78
+ / - -0.05%
poll image

Stelling DFT Geld

De premie (1% van de hypotheeksom) voor de Nationale Hypotheek Garantie die verzekert tegen restschuld, moet omlaag.


Verstuur
Populair
Actueel
Tips van redactie

Meest gelezen op DFT