Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

'Automobilist gebonden aan verzekeraar na schade'

02 APR 2012

HILVERSUM - Er zitten grote verschillen tussen de zogenoemde Bonus/Malus ladders van autoverzekeringen in premiestijging na schade door schuld. De premiestijging varieert na een schade tussen de 0 en 160 procent. Ook zijn er grote verschillen in terugval na schade. Iemand met 21 schadevrije jaren verliest bij de ene verzekeraar geen schadevrije jaren, terwijl hij bij de andere 18 jaar achteruitgaat.

“Door deze grote terugval zijn deze mensen in feite ‘gedwongen’ om bij hun huidige autoverzekering te blijven. De premie valt bij een nieuwe verzekeraar met drie schadevrije jaren doorgaans een stuk hoger uit”, zei directeur Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl vanavond in het televisieprogramma Tros Radar.

Terugval schadevrije jaren

Vooral consumenten met veel schadevrije jaren lopen het risico om na een schade veel schadevrije jaren te verliezen. Klanten van bijvoorbeeld autoverzekeraar Onna-onna met 21 schadevrije jaren verliezen na één schade 18 schadevrije jaren, doordat zij terugvallen op de B/M ladder. Bij FBTO vallen mensen met 21 schadevrije jaren terug naar 4 schadevrije jaren.

Gemiddeld verliezen verzekerden met 21 schadevrije jaren 11 schadevrije jaren. Autoverzekeraar Ditzo kent geen terugval op de B/M ladder. Hierdoor blijven klanten van deze verzekeraar na schade op dezelfde trede staan en verliezen zij ook geen schadevrije jaren.

Grote verschillen premiestijging

Terugval op de B/M ladder heeft niet alleen gevolgen voor de schadevrije jaren, maar ook voor de premie die dan stijgt. Voor iemand met zes schadevrije jaren stijgt de premie na één schade met gemiddeld 60 procent. De autoverzekering van ABN Amro kent zelfs bij dit voorbeeld een premiestijging van 160 procent na één schade, terwijl Ditzo geen premiestijging na schade kent.

Ondoorzichtigheid

“Het bonus/malus systeem is ondoorzichtig aangezien elke autoverzekeraar een andere ladder hanteert, waardoor de instapkorting, terugval en verlies van schadevrije jaren verschillen. Nog geen 30 procent van de verzekeraars laat in zijn ladder duidelijk de schadevrije jaren en de treden zien. Daarnaast zetten veel autoverzekeraars niet het aantal schadevrije jaren op de polis, maar alleen de B/M treden. Waardoor onduidelijkheid ontstaat bij de consument,” aldus Hordijk van Verzekeringssite.nl.

Voor het vergelijken van autoverzekeringen kunt u hier klikken.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.4 °C
ONO3
Beurs AEX
AEX 520.62
+ / - +0.22%
poll image

Stelling DFT Geld

Ouderen kunnen er niets aan doen dat ze niet aan het werk komen


Verstuur
Populair
Actueel
Tips van redactie

Meest gelezen op DFT