Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp

Martine Hafkamp studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed daarna de opleiding tot beleggingsanalist. Ze is oprichter, algemeen directeur en mede-eigenaar van Fintessa Vermogensbeheer en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier. Persoonlijk maatwerk en onafhankelijkheid staan bij haar centraal.



Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Netflix

Column

Het gevecht om de kijker

12 SEP 2017 Martine Hafkamp

Het gevecht om de kijker is al tijden aan de gang en is voorlopig ook nog niet ten einde. Waar we eerst alleen konden kiezen uit de traditionele televisiezenders, is er met de komst van Netflix en HBO veel veranderd.

Netflix zorgde ervoor dat de on-demand service in korte tijd heel populair werd. We kunnen immers nu zelf bepalen wat we kijken en wanneer we dat willen. En, net wanneer je verslaafd bent geraakt aan Netflix, komt er weer een nieuwe speler op de markt. Amazon Prime deed onlangs zijn intrede in Nederland; ook YouTube, wat al veel langer beschikbaar is, neemt nog steeds toe in populariteit. Zijn daarmee alle veranderingen dan achter de rug? Natuurlijk niet, want het medialandschap verandert sneller dan ooit!

Abonnees

Netflix meldde in het laatste kwartaal de magische grens van 100 miljoen abonnees wereldwijd te zijn gepasseerd. Dat is een mooie prestatie want de concurrentie is enorm. De videodienst Amazon Prime wordt uitgerold in meer dan 200 landen en kost slechts de helft van een Netflix-abonnement.

Naast Prime video heeft Amazon ook nog Twitch; het e-sports streaming kanaal waarop meer dan 100 miljoen gebruikers actief zijn. Het valt overigens in het niet bij het aantal YouTube gebruikers. Dit aantal ligt namelijk rond 1,3 miljard. Daarmee lijkt YouTube het winnende platform, hoewel Facebook daar anders over denkt. Facebook maakte onlangs immers bekend een eigen videodienst te lanceren genaamd ’Watch’. Daarmee gaat men de concurrentie aan met Google’s YouTube. Elke aanbieder wil zo veel mogelijk kijkers trekken, want zij leveren direct of indirect inkomsten op.

Tijdens de publicatie van de kwartaalcijfers rolde Disney het plan uit om begin 2019 alle content van Netflix te verwijderen en een eigen streamingdienst te starten. Dit kwam voor velen als een verrassing. Hierdoor is Disney niet alleen de King of Content, maar heeft het ook het volledige distributiekanaal in handen. De kijker wordt, net zoals in de Disney amusementsparken, volledig meegenomen in de wereld van Disney met de gedachte dat een up-selling proces voor meer inkomsten zorgt.

Content is king

Dat content King is, bewijst Netflix. Het bedrijf neemt comic maker Millarworld over, bekend van comics en series als Kick-ass en Kingsman. Hiermee doet Netflix voor het eerst in haar twintigjarige bestaan een overname, omdat men blijkbaar meer ziet in het hebben van content dan in het lenen van content via licentiedeals. Helaas loopt Netflix met dat inzicht achter bij de concurrentie. Amazon, heeft (bijna) alle content in eigen beheer terwijl Netflix hoofdzakelijk werkt via licentiedeals.

Als kijker hebben we in ieder geval voldoende keuze. Met zoveel aanbieders zal een prijzenoorlog onvermijdelijk zijn. Diverse onderzoeken wijzen uit dat een gemiddelde kijker niet meer dan drie abonnementen zal nemen. Er zal een overdosis aan aanbod ontstaan. Dit kan betekenen dat het ‘grote’ YouTube en Facebook’s Watch uiteindelijk als winnaars uit de bus komen. Alphabet biedt de mogelijkheid om films en series te kijken, waarvan sommige tegen betaling. Over de nieuwe dienst van Facebook is nog vrij weinig bekend, maar Facebook heeft wel bekende Hollywood regisseurs in dienst genomen om content te creëren. Facebook zegt zelf dat het series interactiever wil maken.

Geld speelt geen rol

Het gaat bij bovenstaande ondernemingen echter niet alleen om de content. Het in huis halen van de kijker is zo belangrijk dat er niet op een paar centen gekeken wordt. Disney is de enige aanbieder van content die meer weet binnen te halen dan het hieraan uitgeeft. Amazon heeft een groot ecosysteem waar meer inkomsten vandaan komen dan uit de Prime videodienst. Alphabet en Facebook zijn, naast een aanbieder van content, ook heel succesvol op andere gebieden en weten via advertenties veel inkomsten te genereren.

Netflix lijkt het meeste risico te lopen. De onderneming leent veel geld om alle content te kunnen betalen, maar dat kan natuurlijk niet eindeloos doorgaan. Nu Disney populaire content weghaalt, zal de populariteit van Netflix waarschijnlijk afnemen. Om content actueel en aantrekkelijk te houden en de huidige koers van het aandeel te rechtvaardigen, verwacht het Amerikaanse financiële tijdschrift Barron’s dat Netflix haar abonnementsprijs zal moet verhogen.

Wat betreft het doorgeven van de content heeft Netflix evenmin de beste kaarten in handen. De onderneming heeft veel serverparken nodig om haar publiek te bereiken en laat nou net één van de eigenaren daarvan Amazon zijn...

Wie overigens denkt dat Netflix is uitgegroeid heeft het mis. Men breidt fors uit in zowel Europa als in opkomende markten. Het wil zoveel mogelijk abonnees binden. Het lijkt er echter op dat Netflix op korte termijn een lastige tijd tegemoet gaat. Voorlopig lijken beleggers zich (nog) geen zorgen te maken, maar omdat je niet op basis van hoop moet beleggen, maar op basis van feiten, telt een gewaarschuwd mens voor twee…

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
14.4 °C
ZO2
Beurs AEX
AEX 528.47
+ / - -0.04%
AEX528,47arrow-0,04% 18:05
AMX813,13arrow-0,08% 18:05
ASCX1018,63arrow-0,13% 18:05
BEL-203968,67arrow0,08% 18:05
FTSE 1007263,90arrow-0,11% 17:35
CAC-405267,29arrow0,49% 18:05
SMI9134,13arrow0,42% 17:30
meer...
Meer Premium