Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Robert Schuckink Kool
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: EPA

Column: Ajax-Utrecht 7-0

11 SEP 2017 Robert Schuckink Kool

7-0. Met die cijfers versloeg Ajax in het vorige seizoen FC Utrecht. U zult waarschijnlijk nu denken; klopt dat wel? Jazeker, dit was inderdaad de uitslag, maar dan in de eSports variant van de Eredivisie. Voor mij was het ook verrassend om te horen dat de professionele voetbalclubs in Nederland wedstrijden tegen elkaar spelen, maar dan online.

Inmiddels hebben alle 18 Eredivisieclubs een eSporter in de gelederen. Waarbij Ajax de toon zette, toen de club Koen Weijland vastlegde, de eerste eSporter die bij een Nederlandse voetbalclub een contract tekende. Daarna volgden de andere clubs, die eSporters contracteerden en vervolgens een competitie tegen elkaar speelden. Ajax werd het afgelopen seizoen kampioen, zonder puntverlies trouwens. Feyenoord nummer twee. Die volgorde klinkt niet ongewoon, om het zo te zeggen. Min of meer in overeenstemming met de normale krachtsverhoudingen binnen de gewone voetbalcompetitie. Maar nummer drie was Heracles! En PSV werd 16e. In september komt de upgrade van de FIFA voetbalgame uit, en dan gaat de tweede competitie tussen de eSporters van de Nederlandse eredivisieclubs van start.

Manchester City

Ajax heeft inmiddels ook een tweede eSporter gecontracteerd, Dani Hagebeuk, die tot de beste drie eSporters, als het om voetbalgamen gaat, ter wereld behoort. Ook clubs als Manchester City, Wolfsburg, Borussia Dortmund hebben al e-voetballers in de gelederen. Iemand die bij Ajax over het e-voetbal gaat, vertelde me dat binnen afzienbare tijd 80% van de profclubs uit Spanje, Engeland, Italië, Frankrijk en Duitsland eSporters in de gelederen zullen hebben.

Voetbalshirtjesverkoop

Het is heel goed te begrijpen dat de voetbalclubs hierop inzetten. Want de jongeren in de leeftijdsgroep 11-16 jaar bereik je steeds lastiger met televisie en Facebook. In die leeftijdsgroep wordt wel veel gegamed en naar eSports, electronic sports, gekeken. Ajax verkoopt in deze leeftijdscategorie al voetbalshirtjes van Weijland en Hagebeuk, omdat zij inmiddels ook helden zijn van jonge supporters. En dat geldt internationaal ook. De finale van FIFA Interactive World Championship 2016 in New York was bijvoorbeeld ook op FOX Sports 1 in de VS te zien. Die finale trok rond de 1 miljoen kijkers. Dat is misschien nog niet zo heel veel. Maar het groeit als kool. Daar wil je als professionele voetbalclub natuurlijk deel van uitmaken. Zeker ook omdat merchandising rond de eSporters steeds interessanter wordt.

Enorme prijzengelden

Het eSporten beperkt zich zeker niet tot digitaal voetballen. Ook allerlei fantasygames, zoals Dota 2, worden inmiddels gespeeld in competities, die net als het digitaal voetballen heel goed worden bekeken. Wereldwijd zijn er nu circa 145 miljoen jongeren en volwassen die heel regelmatig eSports kijken. Dat komt in de buurt van het aantal supporters voor American football, 151 miljoen fans. En net als rond populaire fysieke sporten zijn er bij eSports hoge prijzengelden te verdelen en gaat er ook steeds meer geld om in advertenties en sponsoring. Om de prijzengelden wat in perspectief te plaatsen: In 2016 was het prijzengeld voor The International Dota 2 Event $20,8 miljoen. Ter vergelijking: het prijzengeld voor de heren-tennissers op Wimbledon en de US Masters Golf was in datzelfde jaar rond de $10 miljoen.

Onderdeel van online gaming

Esports is een van de varianten van online gaming. Want online gaming is veel breder, met games op een console en vooral veel gaming op smartphones en tablets. Ook daar is, net als bij eSports, de groei fors. Onderzoeksbureau DigiCapital schat de groei de komende jaren op tussen de 8% tot 20% per jaar. Waarbij het laatste percentage betrekking heeft op de groei van games die via de smartphone en tablet worden gespeeld. De aandelen van beursgenoteerde online gamingbedrijven als het Amerikaanse Activision Blizzard, het Zuid-Koreaanse Nexon en het Japanse Nintendo presteren al jaren in lijn met de forse groeicijfers. Ook dit jaar gaan de aandelen van online gaming bedrijven weer met tientallen procenten omhoog. En de verwachtingen voor de toekomst zijn met het steeds belangrijker worden van eSports bepaald niet minder geworden.

Robert Schuckink Kool, Bright New World

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
14.4 °C
ZO2
Beurs AEX
AEX 528.47
+ / - -0.04%
AEX528,47arrow-0,04% 18:05
AMX813,13arrow-0,08% 18:05
ASCX1018,63arrow-0,13% 18:05
BEL-203968,67arrow0,08% 18:05
FTSE 1007263,90arrow-0,11% 17:35
CAC-405267,29arrow0,49% 18:05
SMI9134,13arrow0,42% 17:30
meer...
Meer Premium