• Home
  • Koersen
  • MijnBedrijf
  • Beleggingsfondsen
  • TV
  • Evenementen
    • DFT Debat
    • Online Seminar
  • 24 uur actueel
  • Goeroes
  • Forum
  • Agenda
  • Specials
    • iShares
    • BlackRock
  • DFT Premium
    • DFT Premium
    • Martin Visser
arrow5,61%
arrow3,63%
arrow1,78%
arrow1,68%
arrow1,39%
meer...
arrow-5,12%
arrow-2,53%
arrow-2,13%
arrow-1,92%
arrow-1,82%
meer...
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
di 26 aug 2008, 09:46

SPONSORS VEENDAM ZOUDEN MANIPULEREN

Honderden klachten over verkoper van advertenties

Theo Besteman
AMSTERDAM - Over InternetGemeentegids.nl, hoofdsponsor van eerstedivisieclub BV Veendam, hebben honderden bedrijven klachten wegens misleiding met advertenties ingediend. Ook gelieerde bedrijven zoals Telefoongids.com zouden bedrijven met onduidelijke advertentiecontracten jaren vastleggen. „Ze zijn zeer geraffineerd en leggen klanten meteen een strop om”, stelt Telefoongids.nl, dat het bedrijf Telefoongids.com probeert te laten vervolgen. De beklaagde ontkent en vindt dat veel klanten onder legitieme contracten proberen uit te komen.

In 2004 werd de sponsor van BV Veendam voor het eerst met misleiding in verband gebracht. Het kwam nooit tot een veroordeling. Voetbalclub Veendam is dit seizoen, mede dankzij verlenging op 4 juni van het hoofdsponsorcontract met InternetGemeentegids.nl, uit de grootste financiele problemen.

Over de telefonische verkoop van InternetGemeentegids.nl en Telefoongids.com – ook een sponsor van Veendam – bestaan echter klachten. De verkoop begint met ’koude’ acquisitie: zij benaderen bedrijven via een callcenter, elke medewerker belt gemiddeld 120 klanten per dag. De advertentieverkopers bieden bedrijven een vermelding op internet of in een publicatie.

De klagers dachten na beantwoording van een fax eenmalig €90 tot €125 kwijt te zijn, maar kregen een rekening van €3250 tot €4500 voor een driejarige verbintenis. ,,Ze werken zó geraffineerd, geslepen”, zegt woordvoerder Marcel van der Molen van Telefoongids.nl, ooit dochter van telecombedrijf KPN. In juni 1998 spanden vijf uitgeverijen en advertentiebureaus, waaronder InternetGemeentegids, een rechtszaak tegen de stichting Eerlijk Zaken Doen aan, omdat die voor de verkooppraktijken had gewaarschuwd. Kleine ondernemers klaagden eerder bij Eerlijk Zaken Doen: ze dachten met echte gemeenten in zee te gaan. De rechter bepaalde dat de stichting mocht waarschuwen.

De klachten blijven. Een eenmalig bedrag van €75 werd onlangs bij Telefoongids.com een contract van drie jaar, stelt een ondernemer. ,,Ik ging af op Telefoongids.nl, omdat het van KPN is. Het contract werd in alle haast afgesloten. Ik werd constant nagebeld. Deze vermelding bij Telefoongids.com wilde ik niet. Ze zijn zo bedreven om de woordjes ’betaling per maand’ weg te moffelen.” ,,Ons bedrijf is voor een advertentie van €90 benaderd, dat werd een rekening van €3200”, zegt een andere ondernemer. Ook verzorgingshuizen en hulpinstanties werden gebeld. Zij dachten door hun eigen gemeente benaderd te zijn voor een advertentie. Het bleek de commerciële InternetGemeentegids, waarmee het verzorgingshuis niets te maken wilde hebben.

Het Steunpunt Acquisitiefraude bevestigt dat van alle klachten momenteel verreweg de meeste over de twee Veendam-sponsors binnenkomen. Alleen Telefoongids.com beslaat al 10% van alle klachten, aldus het steunpunt. ,,Meer dan de helft van de bedrijven wil aangifte doen. Een kleine ondernemer gaat aan zulke praktijken failliet.”

Het moederbedrijf van de twee bedrijven is Website Services. Dat telt, voor zover bekend, twaalf verkoopmaatschappijen. In 2006 werd dochter Infosite veroordeeld: het dure contract bleek in niets op de telefonische aanbieding.

Steunpunt Acquisitiefraude schat de schade voor het Nederlands bedrijfsleven op €400 miljoen per jaar.

Woordvoerder Paulien Zomer van InternetGemeentegids.nl spreekt van „een hetze”. Klanten worden wel goed voorgelicht, zegt zij. ,,Dat blijkt na onze faxbevestiging nog eens uit een telefonisch controlegesprek. Bovendien mogen klanten binnen acht dagen opzeggen.” Het aantal klachten valt „erg mee”. ,,Dit werk heeft geen positieve naam. Maar het is in het zakenleven wel dé methode om advertenties te verkopen; je kan niet bij iedereen met een prospectus langs gaan.”

Uiteraard zijn er zoals bij elk bedrijf klachten, stelt Zomer. „Maar bedrijven hebben het contract gelezen. Je weet toch waarvoor je tekent?”

Voetbalclub Veendam ziet na de klachten geen reden om met de sponsors te breken.


20.6 °C
WNW4
 
files 165
102 km.
Beurs AEX
AEX 406.79
+ / - -0.13%
`Opluchtingsrally bij KPN`
De koersstijging van KPN in reactie op de kwartaalcijfers ziet Telegraafverslaggever Sonny Duijn...