Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
arrow3,90%
arrow3,70%
arrow2,33%
arrow2,30%
arrow1,98%
meer...
arrow-4,02%
arrow-3,63%
arrow-3,40%
arrow-1,96%
arrow-1,84%
meer...
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: DIJKSTRA BV

Tuchtzaak tegen Reaal

AFM: Woekernazorg is verbeterd

09 MRT 2015 Edwin van der Schoot

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) ziet verbetering bij het oplossen van het woekerpolisprobleem. Bijna alle verzekeraars hebben inmiddels contact gelegd met het grootste deel van de klanten die een polis hebben waar wel geld in verdwijnt, maar waar amper vermogen in wordt opgebouwd.

Deze groep van 250.000 Nederlanders is volgens de toezichthouder heel kwetsbaar. Het contact moet leiden tot een financieel hersteladvies, nadat gedupeerden inzicht hebben gekregen in het mogelijke verschil tussen het doelkapitaal van de polis en de werkelijkheid, en wat ze daaraan kunnen doen.

Zestien verzekeraars hebben tegen de AFM een ambitie uitgesproken om een bepaald percentage klanten daarvoor te ’activeren’. Op het voormalige SNS Reaal na hebben ook alle verzekeraars deze ambitie inmiddels gehaald. De AFM begint nu een procedure tegen Reaal bij de Tuchtraad Financiële Dienstverlening.

Consument beter bereikt

De AFM ziet bij de meeste verzekeraars in het tweede halfjaar van 2014 een duidelijke verbetering in het bereiken van consumenten met een beleggingsverzekering.

Verzekeraars richten op verzoek van de AFM in eerste instantie hun pijlen op het vinden van een oplossing voor klanten met zo’n niet opbouwende beleggingsverzekering. Daarnaast is volgens AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren goede voortgang gemaakt met het activeren van klanten met een hypotheekgebonden beleggingsverzekering.

 

Van verzekeraars en adviseurs wordt verwacht dat zij nu ook aan de slag gaan met het activeren van klanten met een derde groep van woekerpolissen, de pensioengebonden beleggingsverzekeringen. Voor de tweede groep, hypotheekgebonden polissen, hebben ze nu tot en met 1 juli 2015 om ten minste 80 procent van de klanten te bereiken. Als de tweede en derde categorie is opgelost, volgt nog de groep met andere spaardoelen, zoals verzekeringen voor studiedoeleinden.

De AFM hoopt dat ’eind 2016’ alle gedupeerde woekerpolisklanten bereikt zijn en aan de hand van een hersteladvies een keus hebben gemaakt: niks doen, de verzekering beëindigen, of aanpassen.

De AFM signaleert wel dat er een aanzienlijke groep al gecontacteerde klanten is die er voor kiest om de inmiddels behandelde beleggingsverzekering niet aan te passen. Opmerkelijk aangezien de klant bij niet opbouwende beleggingsverzekeringen meer geld inlegt dan het product waarschijnlijk ooit zal opleveren. Een verkennend onderzoek geeft aanleiding tot een vervolgonderzoek rond de vraag of de verzekeraars klanten wel kwalitatief goed advies geven.

In oktober kreeg een flink aantal verzekeraars nog een ferme tik op de vingers van de AFM omdat tienduizenden klanten met een woekerpolis juist nog niet aangezet waren om in actie te komen om de schade van die polis te repareren.

De bestuurder ziet echter ook een rol voor de gedupeerde consument zelf. Ook hij zal uit zijn stoel moeten komen. Kockelkoren: „Er zit veel emotie in. Mensen zijn er soms helemaal klaar mee, ze hebben geen zin meer in een gesprek met hun verzekeraar.

De praktijk is daarom zeer weerbarstig.” Tegen consumenten in kwestie herhaalt Kockelkoren nog maar eens een eerder gedane oproep: „Het wantrouwen vinden wij begrijpelijk, maar als je niet reageert weet je zeker dat je niet geholpen wordt. Het is echt in je eigen belang om in gesprek te gaan. Neem als dat niet goed loopt, contact met ons op.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.0 °C
W3
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%

Nu populair op DFT

`Hollands Glorie` voor belegger
Neerlands Trots’ is de titel van het ProBeleggen-symposium. Beleggingsadviseur Jim Tehupuring van...