Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Amsterdams toerisme krabbelt langzaam op

12 AUG 2010

AMSTERDAM (AFN) - Hoewel de economie aantrekt en daarmee ook het toerisme in Amsterdam, blijven de gevolgen van de crisis deze zomer nog merkbaar. Volgens het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB) verblijven door de crisis meer Nederlanders en toeristen uit omliggende landen een weekeinde in de hoofdstad. Ook brengen opvallend meer mensen de nacht door op een camping in plaats van een hotel.

Camping Zeeburg in Amsterdam-Oost heeft het aantal overnachtingen in de eerste zeven maanden van dit jaar met maar liefst 20 procent zien stijgen. ,,Of dat direct komt door de crisis, is moeilijk vast te stellen, maar het lijkt er wel op'', zegt bedrijfsleider Pepijn van den Heuvel. Het kampeerpubliek wordt volgens hem ook breder. ,,Van origine zijn we vooral een backpackerscamping, maar je ziet nu steeds meer gepensioneerden en ook Nederlanders.''

De periode waarin het campingpersoneel gasten moet weigeren omdat het terrein vol is, wordt ook groter. ,,Dat moesten we altijd al in de laatste week van juli en de eerste week van augustus, maar we hebben nu begin juli al vaak nee moeten verkopen, vooral aan campers en caravans.'' De camping biedt namelijk de meeste plek aan tenten. De stroom kampeergasten begon dit jaar volgens bedrijfsleider eerder dan anders.

Luxe hotels

Het ATCB erkent dat toeristen momenteel minder vaak logeren in luxe hotels. Dat er een run is op campings, kon een woordvoerster niet bevestigen. Het aantal overnachtingen in hotels laat volgens het toerismebureau sinds april weer een stijgende lijn zien. In de eerste drie maanden van dit jaar was nog sprake van een fikse daling ten opzichte van 2008. Nog altijd komen er minder Aziaten en Amerikanen, trouwe gasten van de hoofdstad, naar Amsterdam, weet de zegsvrouw.

Hoewel de aantallen bezoekers aantrekken, geven toeristen nog altijd minder geld uit. Dat heeft ook Benno Leeser gemerkt, directeur van juwelenbedrijf Gassan Diamonds. De bezoekjes aan de diamantslijperijen liepen vorig jaar met 11 procent terug ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van het ATCB. Volgens Leeser lijkt het ergste achter de rug. ,,Ons product is natuurlijk geen eerste levensbehoefte. We zien nog altijd minder Amerikanen, Spanjaarden en Russen. Maar vanuit het Verre Oosten, zoals China en Indonesië, trekt het weer aan.'' Vooral die laatste groep geeft ook weer wat meer uit, weet hij. ,,De dollar staat momenteel gunstig ten opzichte van de euro, waardoor het verhoudingsgewijs goedkoper is voor ze.''



Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
21.9 °C
Z3
Beurs AEX
AEX 519.36
+ / - -0.48%
Wie pakt chemietak van AkzoNobel?
Niet de chemiesector zelf, maar 5 durfinvesteerders van wereldformaat hebben interesse in de...