Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
arrow4,18%
arrow3,65%
arrow2,66%
arrow2,46%
arrow2,06%
meer...
arrow-9,39%
arrow-5,15%
arrow-5,00%
arrow-1,44%
arrow-1,10%
meer...
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

'Binnenvaartplan niet meteen van tafel'

15 OKT 2009

DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt dat het crisisplan van de binnenvaartsector voorlopig niet voldoet aan de mededingingswet. De crisis kan geen vrijbrief vormen voor kartelafspraken, aldus bestuursvoorzitter Pieter Kalbfleisch. Volgens staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) wil dat echter niet zeggen dat het plan voor een oplegregeling niet mogelijk is.

,,Er moet nog het nodige werk verzet worden. De NMa wil meewerken en is positief. Maar zij moet haar fiat eraan kunnen geven'', zei Huizinga donderdag in een debat in de Tweede Kamer over de problemen in de binnenvaart.

De sector wil 30 procent van de zogenoemde drogeladingvloot stilleggen, te betalen uit een oplegfonds van ruim 150 miljoen euro. De sector zelf wil de maatregel financieren, samen met banken, zeehavens en rijksoverheid.

Plan

Het plan viel slecht bij vervoerders en verladers, verenigd in de EVO, uit vrees voor prijsafspraken. Volgens de NMa zullen het al dan niet (tijdelijk) beperken van de concurrentie, het verlenen van staatshulp of andere maatregelen wellicht de effecten van de crisis voor de aanbieders verzachten. Maar volgens Kalfbfleisch vertragen kartelafspraken het economische herstel en neemt daarmee de schade voor de consument toe.

Voorzitter Peter Struijs van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart spreekt na gesprekken met de NMa desondanks over een ,,positief kritische'' opstelling van de concurrentiewaakhond. ,,De brede politieke steun is ook een teken voor de NMa'', zei hij verder na het debat in de Kamer.

De staatssecretaris wil nu kijken of een beroep gedaan kan worden op een Europees sloopfonds om de binnenvaartschippers te hulp te schieten. Het crisisplan moet dan wel ,,NMa-proof'' zijn, waarschuwde ze. Daarnaast kan een belangrijke speler als Duitsland, dat volgens Huizinga sceptisch is over de ernst van de situatie, nog dwarsliggen.



Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.3 °C
W4
Beurs AEX
AEX 495.66
+ / - -0.69%

Nu populair op DFT

Unilever nu zelf op overnamepad?
Wordt Unilever binnenkort opnieuw prooi... of zélf de jager? Arno Reekers over de afgeketste...