Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
E-bikes krijgen zetje, dankzij Jan Derksen (l.), oud-directeur Giant Europa, directeur Ernst Breunesse (m.) en oprichter Kenneth Erselina (r.) van The Bright Ride.
E-bikes krijgen zetje, dankzij Jan Derksen (l.), oud-directeur Giant Europa, directeur Ernst Breunesse (m.) en oprichter Kenneth Erselina (r.) van The Bright Ride.
Foto: Richard Mouw

Krachtiger batterijfiets met groter bereik tegen files

Bedrijfsopmars e-bikes

12 SEP 2016 Theo Besteman

Amsterdam - Werkgevers gaan vervuiling in steden massaler bestrijden. Autogebruik van personeel kan omlaag met de krachtigere elektrische fietsen en een groter bereik. De introductie via bedrijven, met e-bikes voor enkele euro’s per uur, zal volgens startups The Bright Ride en Urbee voor de omslag zorgen. KPN en fietsenreus Giant doen mee.

Om vervuiling en vooral stikstofuitstoot van auto’s te beperken, moet het woon-werkverkeer afnemen. De meeste autoritten zijn kleiner dan twintig kilometer, waarvoor de steeds krachtigere en schonere e-bikes een zinnig alternatief zijn geworden, aldus de startups. Bezweet op werk aankomen is niet meer nodig.

Ondernemingen

,,We zijn begonnen in fietsland Nederland, maar we werken ook met bedrijven en instellingen in Europese steden”, zegt medeoprichter Kenneth Erselina van The Bright Ride dat net €1 miljoen ophaalde. Projectontwikkelaar Savills op de Zuidas ging mee, bedrijfsverzamelgebouw De Bary is daar aan boord, de Erasmus Universiteit wil met de haven en gemeente Rotterdam in Nederland met The Bright Ride in zee. In Parijs, Londen en Berlijn lopen gesprekken.

Scepsis

Enige scepsis is op zijn plaats. Aan ‘groen’ vervoer wordt al jaren gesleuteld. Maar de toestroom van auto’s naar steden groeit, de vervuiling neemt nauwelijks af. In veel Europese steden is de niet-aangedreven deelfiets ingezet om autoverkeer te beperken. Met wisselend tot slecht succes”, stelt Erselina.

,,Zonder subsidie redden die projecten het nergens. Wij kunnen het dankzij contracten met bedrijven, universiteiten en overheden financieel rendabel maken. Met een paar duizend e-bikes erbij halen we ons doel niet; dat moeten er duizenden en duizenden worden.”

Wereldschaal

De wind zit in de rug. Fietsenbouwer Giant, mondiaal de grootste, steunt The Bright Ride met productie. Jan Derksen, oud-directeur van Giant Europe, zet zijn netwerk in en daarmee wordt meteen op wereldschaal gewerkt.

Een fiets kost er €2,60 per dag, €0,33 per uur. Erselina: ,,Bedrijven doen mee omdat ze snel rekenen: het is financieel bereikbaar geworden voor heel grote groepen om die massabeweging te worden.” Reserveringen, het onderhoud en pechhulp worden bij beide startups via de app afgehandeld. Een toegestuurde code na reservering opent het slot van de e-bike en de fietsbatterij staat voortdurend in verbinding met de app.

Chip in frame

De Nederlander heeft stilaan het gemak van de e-bike ontdekt. Een op de drie verkochte nieuwe fietsen is in Nederland een e-bike, vorig jaar 276.000 stuks. Op 19 miljoen fietsen is dat gering.

Bij de start van hun batterijfiets bleek Erselina en Broekman dat dieven wereldwijd de grote drempel voor verzekeraars en dus hun prijs zijn. Hoe vaker gestolen, hoe duurder de fiets. Maar nu KPN met een chip in het frame de e-bike traceerbaar maakt, is de verzekeringspremie bij de The Bright Ride gehalveerd.

Werknemer leidt

Startup Urbee begeeft zich met net €2,1 miljoen aan investering in de tas op hetzelfde pad naar een schoner milieu dankzij bedrijfsdeelnames en privéverhuur. Urbee begint in november met driehonderd deelfietsen in Amsterdam, deels ook in gebruik bij bedrijfspersoneel. De Urbee e-bike haalt 25 kilometer per uur op de batterij en gebruikers komen, afhankelijk van de batterij, 65 tot 130 kilometer ver.

De Urbee kost inclusief btw €4 per uur overdag, ’s nachts €1 per uur. Net als The Bright Ride biedt de onderneming bedrijfsabonnementen, met kortingen: werknemers gaan dan voor €1 per uur op pad.

De opmars van al deze e-bikes zorgt in grote steden wel voor een nieuw probleem: wat te doen met de duizenden ongebruikte oude fietsen die parkeerruimte innemen?

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.0 °C
ZZW3
Beurs AEX
AEX 518.87
+ / - +0.48%
Actueel
Meest gelezen