Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Technici vaak te gericht op product in plaats van bedrijf

Innovatief leren ondernemen

19 MRT 2010 Arnoud Breitbarth

Enschede - De mooiste vindingen worden ontwikkeld door onderzoekers van de technische universiteiten - of op zolderkamertjes. Maar hoe ontstaat uit een goed idee een eigen bedrijf? En hoe houdt dat eigen bedrijf zijn hoofd boven water? Venture Lab, een stoomcursus van een jaar, moet innovatieve ondernemers op weg helpen.

Foto: William Penning

Uit de Universiteit Twente (UT) zijn zo'n zevenhonderd bedrijven ontsproten, weet hoogleraar innovatief ondernemerschap Aard Groen. "Het gemiddeld aantal werknemers is tien, daarin wijkt Twente niet af van de rest van het bedrijfsleven. Vergelijk je Twente echter met Cambridge of Leuven, met een gemiddelde van respectievelijk 30 en 50 fte, dan missen onze bedrijven schaalgrootte."

Vertaalslag

De reden dat (personeels)groei in belangrijke mate uitblijft, zo ontdekte Groen, is dat technici te veel bezig zijn met hun vinding. "In eerste instantie hebben ze wel de ambitie om een groot productiebedrijf te worden, maar ze stranden bij de vertaalslag naar de markt."

Van het begin af aan moet een technicus óók denken als een strateeg, een financiële man en een marketeer. "Die kennis is niet vaak aanwezig. Een techneut heeft de neiging zijn product steeds te verbeteren, waardoor het lang duurt vóór een product op de markt komt", stelt Rob van Lambalgen, directeur van Venture Lab. Daardoor wordt de kapitaalbehoefte weer een stuk groter - maar zonder goed zicht op de markt komt er geen geld binnen. "Bij veel technische bedrijven gaat het op deze manier fout. De ontwikkeling duurt te lang en kost te veel geld, en uiteindelijk willen klanten het product niet hebben."

In Venture Lab zijn technici daarom niet bezig met het vergroten van hun kennis, maar met het opzetten van hun bedrijf. " Dit is nadrukkelijk geen businessschool, na afloop krijgt niemand een diploma", legt Groen uit. Deelnemers krijgen kantoorruimte en een gedeelde productiefaciliteit, en volgen elke vrijdag lessen in ondernemerschap. Dat gaat van financiële vaardigheden tot marketing en communicatie, waarbij ondernemers zelf mogen kiezen welke onderdelen ze volgen. Ook krijgen ze individuele coaching.

De kosten van het programma bedragen €30.000, wat grotendeels wordt betaald door Europa, de provincie en de regio. Deelnemers zelf betalen €2500. De komende vier jaar is er plaats voor 350 ondernemers - drie keer per jaar start een nieuwe groep van zo'n dertig deelnemers - wat in 2020 moet leiden tot 200 nieuwe bedrijven, waarvan 10% meer dan 100 medewerkers moet hebben. Vooraf is er geen selectie, vertelt Van Lambalgen: "Iedereen die met een innovatief product de markt wil veroveren en dit programma serieus wil volgen, kan zich inschrijven."

Groen: "Veel ondernemers zijn onbewust onbekwaam, waardoor hun bedrijf nooit de grote groeispurt maakt die ze voor ogen hebben. Hier zetten we ze op scherp, met intensieve begeleiding en door contact met andere innovatieve ondernemers."

Op 22 april gaat een nieuwe lichting van start. Aanmelden hiervoor kan nog via www.venturelabtwente.nl.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
6.1 °C
NO3
Beurs AEX
AEX 511.53
+ / - -0.21%
Actueel
Meest gelezen

Een rechts kabinet met GroenLinks erbij is goed voor het ondernemerschap


Verstuur