Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Doe-het-zelver laat karweien links liggen

05 DEC 2012 Joris Polman

AMSTERDAM - Door de crisis op de woningmarkt is de omzet van bouwmarkten en doe-het-zelfzaken volledig ingestort. Sinds het uitbreken van de crisis in 2008 zag de branche bijna een kwart van de omzet verdampen. Dat komt neer op een kleine €1 miljard, zo heeft specialist in consumentengedrag GfK becijferd. Het is dan ook onvermijdelijk dat er harde klappen gaan vallen en bedrijven hun deuren moeten sluiten, zeggen retaildeskundigen.

Anne-Marie Brueren (36) heeft twee kinderen van 3 en 1, maar die heeft ze even thuisgelaten voor een bezoekje aan de Gamma. „Ik ben hier niet voor Vaderdag hoor. We zijn aan het klussen en ik moet planken hebben voor de vloer. Hoewel, een schuurmachine zou nu wel van pas komen. Maar ik denk dat mijn man liever een boek of iets dergelijks krijgt.”
Anne-Marie Brueren (36) heeft twee kinderen van 3 en 1, maar die heeft ze even thuisgelaten voor een bezoekje aan de Gamma. „Ik ben hier niet voor Vaderdag hoor. We zijn aan het klussen en ik moet planken hebben voor de vloer. Hoewel, een schuurmachine zou nu wel van pas komen. Maar ik denk dat mijn man liever een boek of iets dergelijks krijgt.”
Foto: Thijs Rooimans

„De druk op de bouwmarkt is enorm”, zegt Patrick Langley van GfK. „We zien dat de omzetontwikkeling in de branche ongelooflijk nauw samenhangt met het aantal verhuisbewegingen in ons land.”

Het is een ijzeren wet dat de meeste mensen vooral klussen als ze van woning veranderen. Maar nu de woningmarkt op zijn gat ligt, zijn er automatisch ook minder mensen die van woning veranderen. „Dat rechtvaardigt de conclusie dat de omzet zwaar onder druk staat door de malaise op de woningmarkt”, stelt Langley.

Aangezien de crisis al in 2008 uitbrak en er nog geen hoop is op herstel, is het „onvermijdelijk dat er harde klappen gaan vallen”, zegt retaildeskundige Huib Lubbers van Retail Management Center. Maar die klappen vallen vooral bij de kleinere doe-het-zelfzaken, voorspelt Lubbers. „Dan moet je denken aan zaken met een oppervlakte van 1000 tot 1500 m2.” Het assortiment is daar kleiner, waardoor er ook weinig impulsaankopen plaatsvinden.

De grote bouwmarkten hebben het ook moeilijk, maar kunnen zich beter wapenen tegen de crisis door hun assortiment sterk uit te breiden, zegt Lubbers. De bouwmarkten richten zich meer en meer op woningdecoratie.

Daarbij valt te denken aan verlichting, tapijten en meubels. „In dat verband is het interessant om te weten dat uit onderzoek is gebleken dat 75% van alle aankoopbeslissingen in bouwmarkten door vrouwen wordt genomen. Bouwmarkten concurreren in toenemende mate met Ikea”, zegt Lubbers. „Maar bijvoorbeeld ook met Intratuin”, zegt de retaildeskundige doelend op het uitgebreide assortiment op het gebied van tuinieren.

Lees het complete verhaal vandaag in De Telegraaf.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.6 °C
OZO3
Beurs AEX
AEX 507.87
+ / - -0.72%
Actueel
Meest gelezen

Een rechts kabinet met GroenLinks erbij is goed voor het ondernemerschap


Verstuur