Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 06 dec 2012, 09:16

Supermarktklant op koopjesjacht

DEN HAAG - 

De economische crisis zorgt ervoor dat de consument minder uitgeeft per bezoek in de supermarkt en vaker aanslaat op aanbiedingen. In de maand november werd gemiddeld 2,1 procent minder uitgegeven (21,65 euro) vergeleken met een jaar eerder (22,10 euro).

Foto: Dijkstra b.v.

Dat heeft onderzoeksbureau GfK woensdag bekendgemaakt. Het aantal bezoeken steeg wel: met 3,9 procent. Mede daardoor klom de totale omzet vorige maand met 1,7 procent tot 3,19 miljard euro. Sinds de start van het jaar kwam de supermarktomzet uit op 29,8 miljard euro, 1 procent meer ten opzichte van een jaar eerder.

„Consumenten worden steeds prijsbewuster. Voeding is iets waar mensen op kunnen bezuinigen. In plaats van een biefstuk nemen ze een gehaktbal of een rookworst bij de warme maaltijd”, zegt supermarktdeskundige Joop Holla.

Volgens hem zijn consumenten steeds minder trouw aan hun eigen supermarkt en gaan ze vaker af op aanbiedingen van een ander. Ook ondervinden supermarkten volgens GfK een groeiende concurrentie van de goedkope Action. Ruim vier op de tien Nederlandse huishoudens kochten het afgelopen jaar iets uit hetsupermarktassortimentvan deze keten. Per bezoek werd gemiddeld 10,96 euro uitgegeven.


11.9 °C
ZZW3
 
files 205
187 km.
Beurs AEX
AEX 396.12
+ / - -0.19%
DFT

Meest gelezen op DFT.nl

Boeren zien hun leveranciers het liefst op hun erf verschijnen. Doet u ook alleen zaken met iemand die u in levenden lijve hebt ontmoet?


Verstuur