Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

'Kerstslag in supermarkten'

07 DEC 2012

DEN HAAG - In de supermarkten gaat een grote kerstslag uitbreken en dat is goed nieuws voor de consument. „Je kan de kerstmaaltijd nu net zo goed samenstellen bij de Lidl als bij de Albert Heijn”, zegt retail- en merkendeskundige Paul Moers. Het is volgens hem nog nooit eerder voorgekomen dat de supers elkaar zo fel beconcurreren op kerstproducten. „Supermarkten zien dat als ze nu niet toeslaan, het een waardeloos jaar wordt”, weet Moers.

Foto: ANP

In voorgaande jaren ging de consument volgens de supermarktdeskundige standaard naar Albert Heijn voor kerstproducten als een hertenbiefstuk, een mooie ham of speciale groenten. Maar nu storten ze zich allemaal op dekerstmaaltijd. „C1000 zet binnenkort de tegenaanval in met een prachtige kerstcommercial. Lidl heeft een 'Sterrenfeestbrochure' uitgebracht, met een prachtig kerstassortiment”, zegt Moers. „Een Spaanse Serranoham voor 49,99 euro en een Italiaanse topwijn,Valpolicella. Een hartstikke kostbare wijn die ze aanbieden voor 9,99 euro.”

De hevige strijd onder de supers komt volgens Moers vooral omdat de totalesupermarktomzetdit jaar slechts met 1 procent is gegroeid. „Gecorrigeerd voor inflatie is de omzet dus gedaald; ook dat is voor het eerst in de geschiedenis”, zegt Moers. De supermarkten beconcurreren elkaar sowieso steeds meer door met aanbiedingen te komen. „Ze kunnen alleen nog groeien door mensen weg te halen bij elkaar. De supermarktwereld is in paniek.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
13.9 °C
O2
Beurs AEX
AEX 516.71
+ / - -0.56%
Actueel
Meest gelezen