Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Edson Sabajo (l) en Guillaume Schmidt willen de wereld veroveren met streetwear.
Edson Sabajo (l) en Guillaume Schmidt willen de wereld veroveren met streetwear.
Foto: FOTO MARCEL ANTONISSE

GRENSVERLEGGER Patta ziet kans in elk land

Platform voor straatcultuur

05 JAN 2017 Gabi Ouwerkerk

Amsterdam - De Amsterdamse streetwearwinkel Patta is in twaalf jaar tijd uitgegroeid van sneakerinstituut tot platform voor straatcultuur. In september 2016 opende het bedrijf zijn eerste buitenlandse vestiging in Londen. Maar de ambitie van oprichters Edson Sabajo en Guillaume Schmidt reikt verder.

Schmidt: „Straatcultuur is overal. In het buitenland leren we nieuwe dingen kennen waar we op inspelen bij onze ontwerpen en het organiseren van evenementen.” Het Amsterdamse concept zal dan ook nooit een-op-een gekopieerd worden. „De basis is hetzelfde, maar we passen de formule aan op vraag en sfeer”, vult Sabajo aan.

Bij de uitrol van het merk gaat Patta voorzichtig te werk. Sabajo: „We werken alleen met mensen die we kennen of hebben leren kennen. Dat geldt voor ontwerpers, retailers, distributeurs en producenten.” Zo wordt de kleding van Patta in zestien verschillende winkels wereldwijd verkocht. Het gaat in bijna alle gevallen om zaken van bevriende ontwerpers van wie ze zelf ook producten in de zaak verkopen.

Het draait bij Patta niet alleen om het verkopen van schoenen en kleding, maar om het overbrengen van een cultuur. „Wij weten alles van onze producten. Van welk materiaal het is gemaakt, uit welke fabriek het komt, wie de ontwerper is en waarom hij bepaalde keuzes heeft gemaakt.”

De roots van de oprichters spelen een grote rol. De naam Patta is Surinaams en in veel ontwerpen is Amsterdam terug te zien. Sabajo: „We willen de cultuur bewaken, het Amsterdamse gedachtegoed verspreiden.” Naast de verkoop van schoenen en kleding, heeft Patta een eigen sound system en hardloopteams.

„Onze achtergrond is belangrijk, maar onze blik wereldwijd”, benadrukt Schmidt. „In de Filipijnen leeft straatbasketbal en in Oost-Europa is hiphop groot. Als we daar belanden, spelen we daarop in.”

Voor de eerste buitenlandse vestiging viel de keuze op Londen omdat uit de onlineverkoopcijfers bleek dat het merk daar goed scoorde. Ze experimenteerden vooraf met een popup store. „De kleding liep goed, de sneakers minder”, vertelt Sabajo. „We hebben ons daarom vooral op de kleding gefocust.”

Een goede beslissing, want drie maanden na de opening kon de Londense vestiging zich al zelf bedruipen. „We gaan nu alsnog sneakers toevoegen”, aldus Sabajo, die vier dagen per week in de Londense winkel staat om de sfeer van het merk over te brengen.

De ondernemers durven niet te zeggen wat het derde land wordt waar een vestiging verschijnt. „In New York, Tokyo en Seoel worden onze ontwerpen al verkocht, maar van heel veel landen zoals Singapore, Canada en Australië weten we niks”, vertelt Schmidt die graag wil ontdekken welke kansen daar liggen.

Ze krijgen daarbij steun van het Oranje Handelsmissiefonds, dat ondernemers met exportambities helpt deze te realiseren. „Tot nu toe ontdekten we de wereld zelf via vrienden en op eigen kosten. Nu krijgen we hulp van Buitenlandse Zaken, ambassadeurs en KLM. Dat opent nieuwe deuren.”

Volgende maand praten Sabajo en Schmidt met een aantal ambassadeurs over de kansen en mogelijkheden in het land waar ze gevestigd zijn. Schmidt: „Zulke contacten zijn waardevol. We willen graag weten welke fabrieken betrouwbaar zijn en goed werk leveren.” Ook mogen ze mee op handelsmissie. Waarheen is nog niet bekend, maar voor de mannen van ondergeschikt belang. „Wij willen alles”, lacht Sabajo.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
14.5 °C
ZW4
Beurs AEX
AEX 519.64
+ / - -0.78%
Actueel
Meest gelezen