Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Marty van Veluw (l) en Arthur Bezuidenhout willen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde levering van vliegsimulators.
Marty van Veluw (l) en Arthur Bezuidenhout willen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde levering van vliegsimulators.
Foto: Eigen foto

Avion Group bouwt Tesla onder simulators

De wereld over vliegen

23 MRT 2017 Jessica Numann

Amsterdam - Het is de grote droom van Avion Group om piloten over de hele wereld op te leiden middels een totaalpakket: van recruitment tot operations, inclusief een supergeavanceerde simulator en zelfs een volledig pre-fabricated trainingsgebouw. Met een miljoeneninvestering op zak kan het luchtvaartbedrijf nu verder uitvliegen.

Het idee voor de onderneming ontstond in 2009 in Turkije, waar Marty van Veluw een traningscentrum voor piloten had opgezet. De Nederlandse vliegindustrie was indertijd niet zo booming, die van Turkije des te meer. Piloten van Turkse airlines werden in die tijd naar West-Europa gestuurd om hun opleiding te volgen, maar Van Veluw had een idee voor een veel effectiever model: ,,Ik wilde het omdraaien en de training, inclusief alle faciliteiten – tot het trainingscentrum aan toe - naar hén toe brengen. Dat scheelt veel tijd en geld: geen dure hotelovernachtingen meer en geen vliegtrainingsuren verspillen aan reistijd.”

Van Veluw begon vijf jaar geleden aan de ontwikkeling van een klimaatvriendelijk trainingscentrum, voorzien van grondkoeling en zonnepanelen op het dak. ,,Er is ontzettend veel mogelijk, maar groene energie wordt nog veel te weinig gebruikt. Zonde!” In Nederland ging hij het idee verder uitbouwen in samenwerking met simulatorbouwer Arthur Bezuidenhout. Dat was het begin van Avion Group. Bezuidenhout ontwikkelde een zeer innovatieve vliegsimulator, waarin alle apparatuur en technologie is geïntegreerd. Hierdoor is hij veel lichter dan soortgenoten en hij hoeft bovendien met slechts één kabel te worden aangesloten. ,,Het is een soort Tesla van de simulators.”

Naast het kopen of huren van de simulator kunnen luchtvaartmaatschappijen kiezen of ze het pre-fabricated groene trainingsgebouw erbij willen, met of zonder opgeleid personeel, en alles eromheen: financieren, onderhouden en opereren en exploitatie.

Van Veluw: ,,De branche is zwaar gereguleerd, waardoor veranderingen veel tijd kosten, en ook financiering is niet meer zo makkelijk als vroeger. Maar met de juiste investeerders haal je ook een boel knowhow binnen en dat is net zo belangrijk als je product.” Met een miljoeneninjectie van investeringsmaatschappij 5Square en industrieel concern VDL Groep kan Avion nu mooie stappen gaan zetten. ,,We werken samen met bedrijven die onderdelen speciaal voor de simulator ontwikkelen en met de bijdrage van VDL Groep kunnen we de productie snel ophogen. Onze simulator is voor 90% Nederlandse makelij, daar zijn we erg trots op!”

Er is al veel vraag van over de grens naar de trainingen van Avion: vooral uit Azië, maar ook Europa trekt aan. De eerste versie van de simulator is in de testfase en gaat daarna richting Malta. De vliegopleidingen worden gegeven vanuit door Boeing-gecertificeerde vliegscholen in Maastricht en Dalaman. Inmiddels is er wereldwijd vraag naar 700.000 piloten en dat betekent dat er de komende 20 jaar zo'n 75 simulators per jaar nodig zijn. Van Veluw: ,,Het is ons doel om hier een significant aantal van te mogen produceren.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
10.1 °C
NW4
Beurs AEX
AEX 520.66
+ / - -0.24%
Actueel
Meest gelezen