Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Jasper Gerritsen wil de supermarktbranche transparant maken.
Jasper Gerritsen wil de supermarktbranche transparant maken.
Foto: ROB DE JONG

STARTER VAN DE WEEK Hiiper vergelijkt aanbiedingen

Weg met losse foldertjes

07 MRT 2017 Jessica Numann

Amstelveen - Dagelijks spitten we foldertjes door om aanbiedingen op wasmiddel, vlees en koffiecups te spotten. Dat kost veel tijd en kortingen zijn soms erg marginaal. Supermarktvergelijker Hiiper biedt uitkomst.

Hiiper verzamelt data van aanbiedingen op de sites van supermarkten en drogisterijen. Gebruikers maken boodschappenlijstjes via de (web)app en zien meteen in welke supermarkt ze het voordeligst uit zijn. Onder meer Jumbo, Albert Heijn en Plus doen mee.

Na de lancering op de Huishoudbeurs eind februari sloegen de servers even op tilt. „Ons systeem maakt voor iedere bezoeker een aparte berekening, dat konden we niet aan”, lacht oprichter Jasper Gerritsen (34). „Maar geweldig dat er zoveel animo is.”

Naast zijn voormalige werk in de (e-)commerce was Gerritsen in de avonduren altijd aan het ondernemen. Zijn website Olympischespelenlonden.nl hielp in 2009 bezoekers aan allerlei tickets voor de sportevents. „Mensen moesten soms wel dertig sites tegelijk in de gaten houden, omdat toegangskaartjes door heel Europa werden verkocht. Daar begonnen mijn online dataverzamel-activiteiten.” Hij zegde zijn baan op om meer van dergelijke diensten te ontwikkelen.

De ondernemer kwam met de supermarktbranche in aanraking toen hij lucht kreeg van een grote online boodschappenvergelijker in Engeland. De technologie was op veel punten gelijk aan die van Olympischespelenlonden.nl.

Dankzij een seed investor kon Gerritsen cruciale stappen zetten. „In de opstartfase wil je eigenlijk zo weinig mogelijk investeren, maar in de food retail gaat €39 miljard om, dus klein beginnen kan niet. We zijn nu bezig het product op orde te brengen: klanten moeten alle aanbiedingen kunnen vinden, maar we kijken ook naar duurzaam voordeel en potentiële B2B-klanten.”

Het platform zit technisch complex in elkaar. Een aantal programmeurs heeft een jaar lang aan de site gebouwd. In november 2015 stapte CCO Danny Brugman aan boord.

Geluiden vanuit de supermarktbranche zijn overwegend positief. „De ene keten is meegaander dan de andere, want vanwege de transparantie gaan prijzen verder omlaag. Maar iedere partij wil met ons in gesprek en advies over de inrichting van hun koopjesbeleid. Het enorme aantal kortingen dat nu wordt gegeven is niet nodig, het moet efficiënter.”

Gerritsen noemt Hiiper een vorm van klantenbinding waarbij je ook in het vizier komt van consumenten die jouw folder niet in de bus krijgen. „A-merken betalen voor het gebruik van onze data. Daarmee kunnen ze zien waar hun producten worden verkocht, wat de prijzen zijn ten opzichte van concurrenten en hoe ze worden gevonden.”

Voorlopig focust Hiiper zich nog op Nederland, maar het systeem is geschikt om op te schalen naar het buitenland. „Het is een uitdaging om het zo simpel en gebruiksvriendelijk te maken dat iedereen mee kan doen.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
9.4 °C
ONO4
Beurs AEX
AEX 511.49
+ / - -0.22%
Actueel
Meest gelezen