Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Vincent Heemink (l) en John Dijk hebben een eigen fietsenmerk gelanceerd.
Vincent Heemink (l) en John Dijk hebben een eigen fietsenmerk gelanceerd.
Foto: ROBERT HOETINK

STARTER VAN DE WEEK La Strada wil anders zijn

Racefiets naar eigen wens

27 JUN 2017 Jan Colijn

Delden - Bij de entree is meteen al duidelijk dat we niet met een doorsnee-fietsenwinkel van doen hebben. La Strada in het Twentse Delden ziet er uit als een galerie. De tweewielers zijn dan ook ware kunststukjes. Racefietsen en mountainbikes, gecustomized naar de persoonlijke wens van de ware liefhebber. Met ‘passie maakt het verschil’ als bedrijfsfilosofie.

Het logo is een regelrechte kwinkslag naar het steigerende paard van de vermaarde Italiaanse bolide. Maar ook naar het Twentse ros, die prijkt op de vlag uit deze streek. ,,Je mag het inderdaad als knipoog zien naar die twee”, zegt Vincent Heemink. Samen met John Dijk startte hij september vorig jaar La Strada.

Beiden hebben een passie voor de wielersport. ,,We wilden samen wat beginnen, maar van meet af aan was duidelijk dat het meer moest zijn dan zomaar een fietsenwinkel.” Sterker: uiteindelijk lanceerden de tukkers vanuit standplaats Delden een nieuw fietsenmerk. Met Heemink als eigenaar van een reclamebureau als man voor de marketing en Dijk - jarenlang werkzaam bij Cannondale, wereldwijd een van de toonaangevende fietsenmerken - als technisch brein.

Hun eerste doel is een solide basis neerzetten in hun eigen regio. ,,Via de website hebben we ‘early adopters’ gezocht: mensen die met korting een fiets konden aanschaffen.” Zij gelden als ‘testpiloot’ en hun bevindingen zijn dan ook van onschatbare waarde voor de startende ondernemers.

La Strada valt vooral op vanwege z’n eigenzinnige uiterlijk. ,,Veel racefietsen en atb’s komen uit dezelfde grote fabrieken in Azië. Vandaar dat ze veel op elkaar lijken. Wij wilden per se iets anders. En dat is gelukt. Via-via kwamen we uit bij een leverancier van frames in Italië. Een solide bedrijf met een halve eeuw ervaring. Het eindresultaat wijkt af van bestaande modellen: een tikje retro, een tikje eigenwijs.”

Waar La Strada vooral in uitblinkt, is dat de klant zelf z’n kleuren kan kiezen. John Dijk: ,,Zonder meerprijs. Mensen kunnen het met de keuze van onderdelen en wielen zo gek maken als ze zelf willen, maar we kunnen al vanaf €2500 een hele keurige fiets leveren.”

Ze zijn nu vooral druk hun onderneming in de markt te zetten. Vincent: ,,John heeft zijn eigen bedrijfje Fietsgalerij, dat als een soort dealer de fietsen van La Strada afneemt. Vanwege mijn reclamebureau hoef ik er zelf nog geen salaris uit. De komende twee jaar vloeien alle inkomsten terug in de onderneming.”

In ruim een halfjaar tijd rijden er nu al zo’n twintig La Strada’s rond. ,,Als beginnend bedrijf is adverteren lastig. Maar we zijn onder meer participant van Tukkers on Tour. Met deze groep wielertoeristen fietsen we straks naar de Tourstart in Duitsland. Onder leiding van oud-prof Joost Posthuma die ambassadeur namens ons is. „Als producent van racefietsen is de professionele wielrennerij uiteraard de grote droom. Maar alles op zijn tijd: we willen eerst een solide basis en van daaruit verder uitbouwen.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
21.1 °C
WZW3
Beurs AEX
AEX 522.22
+ / - -0.77%
Actueel
Meest gelezen