Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Projectie voor meer zichtbaarheid

16 MRT 2012

„Het is eigenlijk advertenties in de openbare ruimte verkopen 2.0”, vertelt Cris Groothuizen, over zijn afgelopen jaar begonnen bedrijf iCatch Media. „Ik laat reclameboodschappen tot leven komen op vloeren, muren, ramen en als het moet zelfs hele gebouwen.”

Foto: FLOS, CLOVIS

Vooral bij bedrijven die een bijzondere beursstand willen neerzetten, is Groothuizen (32) momenteel een graag geziene gast. Zo gebruikt eXere (outsourcing van engineerings) de vloer nu in de jaarbeurs in Utrecht om de blits te maken.



De starter, die in het kielzog van zijn vader de hele wereld over reisde, komt uit een echte ondernemersfamilie. „Bovendien, school was gewoon niet zo mijn ding, en werken voor een baas wilde ik ook niet mijn hele leven doen, dus het verlangen om als zelfstandige aan de gang te gaan, brandde al heel lang.”



Toch is de timing van de inwoner van Leusden opmerkelijk. Juist nu de advertentiemarkt sinds 2008 volledig op zijn gat ligt, wil hij zich er ook een plekje verwerven. „Ik heb van alles overwogen om de sprong mee te maken, van innovatieve huishoudelijke producten tot een marktplaats op internet voor de kappersbranche, er zaten goede ideeën tussen. Maar uiteindelijk gaf het hart de doorslag: de interactieve vloeren, projectieschermen en raamfolie waar ik nu mee werk zijn gewoon de producten met de meeste potentie om te laten zien. Bovendien, de advertentiemarkt kan wel wat vernieuwing gebruiken.”



Groothuizen integreert onder andere beamers, pc’s, geluidsboxen en voor de klant op maat geschreven software tot één systeem. Het populairst zijn vooral interactieve vloeren op beurzen en ook steeds vaker raamprojecties. „Wist u dat 80 procent van de mensen tijdens het lopen voortdurend naar de grond kijkt? Die ruimte wordt nog amper gebruikt.” Nog een voorbeeld: „Etalages van winkels buiten sluitingstijd, bijvoorbeeld ’s avonds, krijgen een veel groter bereik als er een interactieve folie op zit. Hoe vaak zie je verliefde stelletjes niet voor de etalage van een makelaar staan op tijden dat het kantoor allang gesloten is? Die makelaar kan echter niet zijn complete aanbod op het raam plakken. Maar als er een digitale catalogus hangt, waar ieder in zijn eigen prijsklasse doorheen kan bladeren, dan groeit het bereik explosief.”



Overigens wordt de vloer niet alleen gebruikt voor advertenties. Ook kinderen zijn er dol op. „Mijn eerste project, afgelopen voorjaar, was met CliniClowns. Voor hen heb ik een interactief voetbalveld gemaakt, compleet met digitale bal, die reageert op de gebruiker die over de vloer loopt.”



Groothuizen erkent dat hij niet de makkelijkste keuze gemaakt heeft. „Het is een kapitaalsintensieve branche, deze apparatuur koop je niet bij het warenhuis om de hoek. In deze business is het gebruikelijk dat een opdrachtgever, of hij nu koopt of huurt, deels vooruit financiert. Software laat ik voor hun specifieke eisen schrijven. En bovendien, ik ben een starter, met vooralsnog een kleine balans.”



Groothuizen kwam erachter dat banken anno nu niet scheutig zijn met leningen aan ondernemers zonder trackrecord. Zijn startkapitaal leende hij daarom van familie. Vooralsnog gaan de zaken samsam. Groothuizen: „Ik hoop ooit eens bij de Ikea’s of McDonald’s’ van deze wereld, kinderen met een digitale variant te verlossen van de onhygiënische ballenbakken.”



Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
12.6 °C
ZZW2
Beurs AEX
AEX 528.66
+ / - 0.0%
Actueel
Meest gelezen