Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Het is een kwestie van tijd voordat auto’s schoon, veilig en goedkoop zijn.
Het is een kwestie van tijd voordat auto’s schoon, veilig en goedkoop zijn.
Foto: iStock

Mobiliteit

Kop veranderen in: Nederland loopt voorop in zelfrijdende auto’s

Tekst: Isabel Michelotti

Gaan exponentiële technologieën auto’s schoon, veilig en zelfrijdend maken? Volgens Carlo van de Weijer, hoofd van de afdeling Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven, is het een kwestie van tijd.

“Nederland loopt voor op het gebied van autonome auto’s. Maar in de VS, in Silicon Valley, krijgen ondernemers en start-ups veel meer ruimte voor innovaties dankzij een minder actieve overheid. Zo is taxidienst Uber ontstaan. In ons land worden studenten lui gemaakt door de gratis ov-jaarkaart. Die hadden we gisteren moeten afschaffen.”

Volgens Van de Weijer, Tesla-rijder en tevens werkzaam bij TomTom, is mobiliteit een typisch voorbeeld van een industrie die op zijn grondvesten schudt door zogenaamde ‘disruptive technologies’; technologieën die onze maatschappij en dus ook de gehele traditionele auto-industrie ontwrichten. “Je hoort van alles over zelfrijdende auto’s, maar er gebeuren ondertussen dingen die zeker zo ontwrichtend zijn. Veel problemen worden in razend tempo opgelost. Door elektronica worden auto’s inherent schoon en veilig.”

Ongelukken komen steeds minder voor, het fileprobleem wordt opgelost en milieu verdwijnt binnen vijf tot tien jaar uit de beleidsdoelstellingen voor de mobiele sector, meent Van de Weijer. “Voor die ongelukken komen wel nieuwe ongelukken in de plaats, door smartphonegebruik. Nieuwe in-car technologie biedt daar oplossingen voor, zoals bijsturen en automatisch afstand houden. Matrixborden en sensoren langs de weg worden overbodig. Onbegrijpelijk dat daar nog steeds in wordt geïnvesteerd.” Wat files betreft krijgen we volgens Van de
Weijer perfecte en actuele verkeersinformatie via een ingebouwd systeem. “Combineer dat met flexibele arbeidstijden, waardoor minder mensen allemaal tegelijk om 9 uur ergens hoeven zijn. Minder files is het gevolg.”


Is dat niet erg rooskleurig geschetst? Files zijn in ons land immers nog altijd aan de orde van de dag. Van de Weijer: “Er is een aantal knooppunten die ellendig zijn. Maar filerijden wordt steeds meer een planbaar en vrijwillig te ondergaan fenomeen. Er zijn al zo’n tien automerken die auto’s hebben die in de file zelfstandig kunnen rijden. Dan is het niet meer zo erg om in de file te staan; je kunt een boekje lezen, filmpje kijken, wat werk doen. De file lost dan niet op, maar het fileprobleem wel.”

Zelfsturende auto

Volledig autonoom rijdende auto’s als gemeengoed laten volgens Van de Weijer nog even op zich wachten. “De techniek is er, maar om een auto compleet zelfstandig, met je kind erin, van A naar B te laten rijden, is een verdere ontwikkeling nodig. Je praat dan over intuïtieve auto’s. Een mens kan in één oogopslag zien of de persoon langs de kant van de weg je auto heeft gezien of niet. Om dat een computer te laten doen,
is heel moeilijk. Maar niet onmogelijk. Een ander
groot probleem is dat iedereen die autorijdt regelmatig de wet flexibel interpreteert. Op de ring bij Amsterdam voeg je soms in tussen twee auto’s die op korte afstand van elkaar zitten, anders kom je er simpelweg niet doorheen. Zulke beslissingen zijn lastig om in te bouwen, het duurt nog even voordat we daar zijn. In de tussentijd maken innovatieve functies, zoals automatisch afremmen, piepjes als je buiten de lijnen rijdt en bijsturen, onze auto’s steeds veiliger.”
Volgens Van de Weijer loopt ons land weliswaar voor als het gaat om de ontwikkeling van autonome auto’s, maar blijven we achter op de rest van Europa op het gebied van zulke technologieën, die de auto niet autonoom, maar wel een stuk veiliger maken. “Een onbedoeld bijeffect van het feit dat we kleinere auto’s heb- ben gestimuleerd om de CO2-uitstoot terug te dringen. Los van dat het veel geld heeft gekost en niet zo veel heeft opgeleverd, heeft dat ertoe geleid dat mensen in kleinere auto’s zijn gaan rijden, die dit soort systemen niet hebben of die een enorme meerprijs vereisen.”

Ov-jaarkaart

Behalve veiligheid en minder uitstoot levert de techniek nog iets op: het wordt goedkoper. “De digitalisering verandert alles. Dankzij exponentiële technologieën wordt ook de auto veel goedkoper, slimmer en toegankelijker voor iedereen. Kijk naar muziek, kijk naar foto’s: allemaal sectoren waar de digitalisering heeft toegeslagen. Het kost niets meer en iedereen maakt er gebruik van. Ook auto’s worden in rap tempo goedkoop. Over vijf jaar kun je voor 99 euro per maand een elektrische auto private leasen. Dat kan nu al voor 149 euro. Even theoretisch: als de overheid vandaag zou beslissen de ov-jaarkaart af te schaffen en alle studenten een privéleaseauto te geven met belastinggeld, zijn ze goedkoper uit.”

Dan is er nog een probleem met de ruimte die auto’s innemen, zeker in stedelijke gebieden. “Slimme dien-sten als Uber, SnapCarr, BlaBlaCar gaan daarom een steeds grotere rol spelen. Uber hadden we in Nederland ook kunnen verzinnen, maar het is ontstaan in San Francisco, als gevolg van slecht openbaar vervoer en weinig overheidsbemoeienis. Ik ben geen tegenstander van openbaar vervoer, maar een ov-jaarkaart maakt studenten lui. We hadden ’m gisteren moeten afschaffen, ten eerste omdat-ie te duur is en ten tweede omdat je die jongens en meisjes op kamers moet sturen, het huis uit, waar ze zelf creatief worden en oplossingen gaan bedenken. Koop met vier studenten een auto, of ga liften via de app BlaBlaCar. Zo ontstaan innovaties.”

 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.7 °C
WZW4
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%
Meer Premium