Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: DFT

In samenwerking met Porsche

‘Dit zijn auto’s waar je altijd zélf in wil rijden’

De auto-industrie wringt zich in allerlei bochten om het wagenpark schoner te maken. Zo wordt het elektrisch rijden steeds populairder. “Dat gaat misschien niet zo hard als we dachten, maar de doorbraak van elektrische auto’s komt er echt”, zegt Carlo van de Weijer van de Technische Universiteit Eindhoven en werkzaam voor TomTom.

Van de Weijer: “Het gaat wat trager, omdat mensen simpelweg nog wat langer in hun oude auto's rondrijden. Die zijn steeds beter geworden en gaan langer mee.” Een schoner wagenpark is belangrijk voor het milieu. Maar hoe zit dat eigenlijk met de exclusieve merken? Maken die zich daar wel druk om? Neem bijvoorbeeld Porsche. Slechts drie op de duizend auto’s is een Porsche. De invloed van dit merk op de klimaatverandering is dus niet zo bijster groot.“Maar toch vinden we duurzaamheid belangrijk”, zegt CEO Olivier Blume. “Het zit in ons hart"

Vooroordelen
Blume stuit ondanks deze mooie woorden op veel vooroordelen. Mensen associëren zijn sportwagens nu eenmaal niet zo snel met duurzaamheid. “Dat snap ik, maar er zijn echt al grote stappen gezet die mensen niet zien. Bij Porsche proberen we altijd om de perfecte combinatie te vinden tussen duurzaamheid en sportiviteit. De beroemde 911 is bijvoorbeeld altijd de meest duurzame auto in zijn klasse geweest. Waar anderen tien cilinders gebruikten, hielden wij het bij zes.”

De eerste elektrische auto van Porsche
De grootste aardverschuiving in de wereld van de sportauto’s wordt wellicht wel de nieuwste aanwinst van Porsche: de Mission E. De eerste volledig elektrische Porsche. We vinden het belangrijk dat we kunnen inspelen op de wensen van klanten”, zegt Blume. En nu het aantal elektrische modellen groeit, neemt ook de aantrekkingskracht ervan toe.”

Zelfrijdende auto's
Werktuigbouwkundig Ingenieur Van de Weijer gelooft heel erg in de zelfrijdende auto. “Maar dan vooral om de vervelende gedeeltes van de autorit niet meer zelf te hoeven doen, zoals filerijden, parkeren of lange snelwegritten. Dat is niet alleen voor het comfort, maar ook gewoon veiliger. Wie lang in de file staat of op een lange saaie weg rijdt, kan sneller afgeleid worden of met zijn smartphone gaan spelen. Dan is zo’n chauffeursfunctie van een zelfrijdende auto een stuk veiliger.”

Zelf willen rijden
Porsche topman Blume beaamt het nut van een zelfrijdende auto, maar zet er wat zijn merk betreft wel wat kanttekeningen bij. “Ik geloof er meer in dat een zelfrijdende auto in bepaalde situaties gemak kan opleveren. Je moet op tijd op een afspraak zijn en de auto parkeert zichzelf in. Of de auto staat weer met een volle tank en helemaal schoon voor de deur om je op te halen. Maar een Porsche wil je altijd zelf rijden. Daarover bestaat geen twijfel. Wij willen kijken welke aspecten van zelfrijdende voertuigen passen bij de verschillende modellen van ons merk. En dan zullen er waarschijnlijk meer van die aspecten terug te vinden zijn in de Panamera dan in de 911. Maar één ding staat voor mij vast: zelfs al zou een Porsche helemaal zelfstandig kunnen rijden, dan nog moet je, als je er zelf in rijdt, een niet te evenaren emotie voelen.”

 

 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.1 °C
WZW3
Beurs AEX
AEX 519.64
+ / - -0.78%
Meer Premium