Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
David Plink: “Organisaties nemen deel aan ons programma om zich te kunnen profileren.”
David Plink: “Organisaties nemen deel aan ons programma om zich te kunnen profileren.”
Foto: Top Employers

Keurmerk als uithangbord

John van Schagen

Top Employers profileren zich als aantrekkelijke werkgevers. Zo’n uithangbord is meer dan welkom in een tijd waarin echt talent alsmaar schaarser wordt en organisaties de krapte op de arbeidsmarkt gaan voelen. Volgens David Plink, directeur van het Top Employers Institute, zetten organisaties de certificering dan ook steeds actiever in voor recruitmentdoeleinden

Organisaties ontvangen de certificering niet zomaar. Hoe wordt er onderzocht?

“Dat begint met een pre-screening om te bepalen of een organisatie wordt toegelaten tot het programma. We kijken daarbij naar het aantal medewerkers – 250 is het minimum – en de volwassenheid van het HR-beleid. Voldoet een organisatie aan de voorwaarden, dan volgt er een online survey van 98 vragen waarin maar liefst 600 best practices worden bevraagd. We vragen daarbij regelmatig om bewijs, zoals (beleids)documenten en stukken op intranet. We controleren én valideren al deze gegevens en laten dit vervolgens ook door een externe partij doen. Zo weten we zeker of een organisatie de certificering daadwerkelijk verdient.”

Zijn er inmiddels bepaalde trends zichtbaar?

“Wij als Top Employer Institute kijken naar het HR-beleid en de arbeidvoorwaarden die mede- werkers krijgen aangeboden van hun werkgever. We zien dat deze voorwaarden met name op het gebied van strategie en beleid heel sterk ontwikkeld zijn. Je kunt onder meer denken aan onboarding, workforce-planning en performance management. Organisaties nemen deze onder- werpen heel serieus. Vaak is het management hier direct bij betrokken. De HR-manager heeft duidelijk een plek veroverd in de boardroom. Bovendien worden er steeds meer best practices toegepast en speelt technologie een belangrijke rol. Zo passen organisaties steeds vaker geavanceerde methodes toe om het HR-beleid effectief te meten. Net als de andere boardmembers moeten ook HR-managers het beleid kunnen toelichten met data. Denk aan cost per hire, trends in verloopcijfers, het ziekteverzuim en de return on investment van het gevoerde beleid.”

Zie je dat organisaties hun certificering ook gebruiken in hun recruitmentproces?

“Absoluut, heel vaak zelfs. Organisaties nemen deel aan ons programma om zich te kunnen profileren. Tijdens de hoogtijdagen van de crisis werd de certificering vooral intern ingezet. Als een signaal naar de eigen medewerkers: we moeten als gevolg van de crisis weliswaar reor- ganiseren, maar zorgen nog steeds goed voor onze medewerkers. Nu de economie weer op gang komt, zie je dat organisaties de certificering steeds vaker extern inzetten om zich op de arbeidsmarkt te profileren als Top Employer.”

Als een talent ergens bij een vacature ‘Top Employers’ ziet staan, is hij of zij dan eerder geneigd te reageren?

“Dat soort reacties horen we regelmatig. Soms is het ook minder bewust, blijkt uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren. Mensen die een advertentie zien met het keurmerk van Top Employers hebben een positief beeld van het organisatie. Zelfs als ze de certificering niet kennen. De communicatie werkt dus actief én onbewust.”

De gecertificeerde organisaties ontmoeten elkaar tegenwoordig netwerk met alle Top Employers. Wat is dat voor community?

“Wereldwijd zijn er ruim 1200 organisaties die dit jaar zijn gecertificeerd. Zij zorgen niet alleen goed voor hun medewerkers, ze blijken ook nog eens heel bereidwillig om hun best practices met elkaar te delen. Dat doen ze onder meer in onze community. Zo organiseren we workshops en webinars en er zijn natuurlijk de certificerings- diners. Hier leren organisaties elkaar kennen en delen ze hun ervaringen. Het is netwerken op hoog niveau. Zelfs organisaties die in dezelfde branches actief zijn, met nagenoeg dezelfde soort klanten, doen hier actief aan mee.”

Hoe verklaar je dit? Je wilt als organisatie toch niet dat je buurman met jouw ideeën aan de haal gaat?

“Ze zien dat het delen van ervaringen werkt. Dat het ook het eigen HR-beleid echt naar een hoger niveau tilt. Tegelijkertijd kun je het HR-beleid of de arbeidsvoorwaarden van de ene organisatie zomaar copy-pasten naar een nieuwe werkomgeving. Elke organisatie heeft nu eenmaal een andere historie, andere doelstellingen en een eigen cultuur. Je kunt van een best practice geïnspireerd raken, maar zoiets als een beoordelingssysteem één op één overnemen zul je in de praktijk niet snel zien.”

“Als junior krijg je bij PepsiCo al vroeg veel verantwoordelijkheid.” Lees hier het hele verhaal.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
11.9 °C
O2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%
Meer Premium