Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Top Employers

Scepsis social media verdwijnt

John van Schagen

“Vraag je bij elk HR-vraagstuk af of je social media kunt inzetten,” adviseert Diana Russo. Samen met Inge Beckers schreef ze het boek HR & Social Media, over de impact op organisaties en hoe HR de bijkomende veranderingen kan begeleiden.

Russo: “Langzaam maar zeker zien we een verschuiving van vacatures plaatsen naar echte verhalen delen. Dat gebeurt onder meer in

video’s waarin medewerkers een kijkje in de keuken geven. Zo laat je als bedrijf op een laagdrempelige manier iets zien over de werkomgeving en de sfeer. De nadruk ligt dan ook niet meteen op een bepaalde vacature. Bedrijven wekken hiermee de interesse van talenten en hopen dat zij toehappen als er wél een plekje vrijkomt. Het is dan ook zeer aan te raden om dit regelmatig te blijven doen, dus niet alleen op het moment dat je verlegen zit om nieuwe medewerkers. Het gaat erom dat je een langdurige relatie opbouwt met mensen.”

Whatsapp-groepen

Behalve recruitmenttool is social media ook binnen de muren van het bedrijfsleven gemeengoed geworden. Dat komt volgens Russo met name door Whatsapp. “Laagdrempeliger krijg je het niet”, vertelt ze. “Na berichtjes sturen berichtjes kwamen de Whatsapp-groepen en inmiddels zie je dat deze manier van communiceren zelfs wordt gebruikt voor projectorganisatie. Collega’s stemmen afspraken

met elkaar af en wisselen razendsnel informatie uit over onderwerpen. Zo wordt bijvoorbeeld ook vaak gebruik gemaakt van slimme chattools als Slack.” Wel ziet Russo door deze ontwikkeling een tweedeling ontstaan bij bedrijven. De ene club die deze manier van communiceren helemaal omarmt versus het andere groepje dat zegt: voor mij hoeft het allemaal niet zo. “Maar we gaan toe naar een situatie waarbij het not done is als je niet bereid bent om op deze manier informatie te delen met collega’s. Flexibiliteit en transparantie worden alsmaar belangrijker.”

Structuur

Fijn dat er op de werkvloer zo druk wordt gecommuniceerd, maar waar HR-afdelingen voor moeten waken is een wildgroei aan allerlei initiatieven. “Dat zie je nu in sommige organisaties wel gebeuren. Mensen haken daardoor af. HR zou er dan ook voor moeten zorgen dat er structuur komt in de kanalen waarmee wordt gecommuniceerd en samengewerkt”, aldus Russo. Dat geldt in zekere zin ook voor communityvorming op de werkvloer: groepjes die dwars door afdelingen heen ontstaan en online met elkaar in gesprek zijn over thema’s waarvoor een gezamenlijke belangstelling bestaat. “Voor de meeste van dit soort initiatieven geldt dat je er weinig aan hoeft te doen. Dat is anders als het gaat om een belangrijk onderwerp als learning & development-trajecten. Hierin moet je als HR-manager juist wel de regie blijven voeren en het niet overlaten aan persoonlijke projectjes van medewerkers.”

Kennisstroom

Daar waar in veel bedrijven aanvankelijk wat terug- houdend werd gereageerd op twitterende medewerkers en chattende collega’s, is die scepsis nu grotendeels verdwenen. Het is een ontwikkeling waar niemand meer omheen kan. “De nieuwe generatie medewerkers wil nu eenmaal niet anders meer”, zegt Russo. “Bovendien zien HR-afdelingen nu ook duidelijk de voordelen. De kennisstroom verbetert en vraagstukken worden dankzij al die communicatiekanalen vanuit verschillende perspectieven aangevlogen. Vraag je dan ook bij elk HR-vraagstuk af of je social media kunt inzetten. Bedrijven die achterblijven begeven zich in een grot, in een wereld die zal verdwijnen. Wanneer ze daar niet uitkomen, is het nog maar de vraag of ze over vijf jaar nog bestaansrecht hebben.”

 

Lees verder: “Yarden geeft talenten graag een kans.”

 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.7 °C
ZW3
Beurs AEX
AEX 522.22
+ / - -0.77%
Meer Premium