Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
“Werkelijk innoveren doe je samen met je klanten, medewerkers en partners, waarbij je de fascinatie voor de toekomst loslaat.”
“Werkelijk innoveren doe je samen met je klanten, medewerkers en partners, waarbij je de fascinatie voor de toekomst loslaat.”
Foto: Femmy Weijs

In samenwerking met CGI

Innovatie als middel

Isabel Michelotti

“Aan innovatiemanagement valt niet te ontkomen”, zegt vicepresident Marketing & Communications Sander van den Born van CGI Nederland. “Technologische ontwikkelingen groeien immers exponentieel. Maar om werkelijk te innoveren, moeten we de fascinatie voor de toekomst loslaten. Zoek naar oplossingen die al bestaan, maar op andere manieren kunnen worden ingezet.”

Volgens Van den Born, binnen CGI eindverantwoordelijk voor de afdelingen Marketing, Communicatie, Portfolio en Innovatie, is het een valkuil om bij innovatie te ver- dwalen in de techniek. “Innovatie gaat niet over wat allemaal moge- lijk is met de laatste gadgets, over drones die boodschappen doen of vliegende auto’s. Het gaat over het hier en nu. Het doel is niet om de bestaande markt te ontwrichten, maar de organisatie verder te hel- pen wat betreft efficiency, kosten en productiviteit. Nieuwe business- modellen of disruptie zijn mooie bijkomstigheden.”

Inzicht

Van den Born ziet dat klanten niet meer alleen op zoek zijn naar een ICT-oplossing, maar naar een businesspartner die met hen mee- denkt. “Dit betekent samen met de klant kijken welke trends hem gaan helpen om succesvoller te zijn en daarin ook samen risico's te ne- men. Onze experts moeten techno- logische inzichten kunnen vertalen naar nieuwe producten, diensten, processen of zelfs markten.”

Als medewerker (‘member’) van CGI dien je daarom op de hoogte

te zijn van ontwikkelingen in de markt. Van den Born: “CGI biedt daarom speciale Academy- opleidingen die precies aansluiten bij de ontwikkelingen in een bepaalde sector. Daar bouwen we een heel curriculum omheen. Ook interviewen we jaarlijks meer dan 1000 klanten én bevragen al onze members over opkomende trends in hun sector. Welke ontwikkelingen zien ze, wat inspireert hen, wat zijn technologieën die we in de gaten moeten houden en hoe succesvol zijn we in de uitvoering van onze strategie? Zodoende zijn onze klanten, members en partners de belangrijkste kracht achter innovatie.”

Next best thing

De beste ideeën worden verzameld en beoordeeld op potentieel via het CGI ICE-programma (Innovation, Creativity & Experimentation), waarna in ‘the next best thing’ wordt geïnvesteerd. Van den Born geeft een voorbeeld: “Tijdens een

hackaton bij een van onze klanten luidde de vraag hoe big data analytics en gamifaction zuinig rijgedrag kunnen stimuleren. Het resultaat van de brainstorm is de BestDriver- app, vorig jaar gelanceerd.” Deze app is een van de groene oplossingen die voortkomen uit CGI’s Mobility360-portfolio. “Mobility360 is een verzameling initiatieven waarmee bestuurders beter geïnformeerd op weg gaan, zuiniger en veiliger rijden en zorgen voor minder verkeer, CO2- uitstoot en een betere doorstroom op de weg. Uit een pilot met DHL Express onder 70 koeriers bleek dat chauffeurs dankzij de BestDriver- app zuiniger en rustiger rijden met als resultaat minder brandstofgebruik en lagere onderhoudskosten, zonder dat dit ten koste gaat van de productiviteit.”

Lees hier: “Santander is het beste van twee werelden: een lokaal bedrijf gesteund door een internationale groep.”

 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.3 °C
Z3
Beurs AEX
AEX 529.48
+ / - +0.16%
Meer Premium