Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: BOUWMAN, RENE

'Gewone speciale mensen'

Goed leiderschap is eigenlijk net zo moeilijk als het meestrijden om de gele trui in de Tour de France of om het goud in de olympische wegwedstrijd, zegt Carlsberg-ceo Cees 't Hart.

"Het vergt uithoudingsvermogen, je moet goed kunnen sprinten én kunnen klimmen, maar ook in een afdaling - als het snel gaat - je hoofd erbij kunnen houden. En een paar kilometer achter in het peloton uitrusten zit er niet in!" trekt 't Hart de vergelijking tussen pedaalridders en leiders. "Ik durf wel te stellen dat de winnaar van de YoungCaptain Award een olympische prestatie levert."

Jongste generatie

Voor het tweede jaar op rij is de Nederlander in Deense dienst vicevoorzitter van de jury, onder leiding van Henk Kamp, die dit najaar die prijs voor goed leiderschap uitreikt. "Leiderschap kun je oefenen, maar net als met sporten moet je er ook aanleg voor hebben."

't Hart denkt dat de genomineerden, die tot 22 augustus kunnen worden aangedragen, hem niet teleurstellen. "Ik ben onder de indruk van de jongste generatie", zegt de man die na een lange carrière bij Unilever Friesland Foods en Campina liet fuseren en ruim een jaar geleden overstapte naar de op drie na grootste bierbrouwer ter wereld.

"Ze zijn authentieker dan mijn generatie, hebben veel beter voor ogen voor wie ze werken en communiceren ook uitermate makkelijk."

ABC'tje

Goed kunnen communiceren hoort bij het 'bijzondere abc'tje' waarmee 't Hart zijn eisen voor goed leiderschap samenvat. "De A is van analyseren en goed formuleren waar je organisatie nu staat, de B voor de betere plek waar je naartoe wilt en de visie die je daarvoor ontwikkelt en waarmee je je mensen inspireert, en de C voor change management dat je van A naar B brengt."

Die formule kan niet alleen door leiders gebruikt worden, zegt de ceo. "Ook de leider van een orkest of de voorzitter van een sportvereniging kan het gebruiken, en zich laten inspireren door de winnaar van de Young Captain Award."

Wat het abc'tje bijzonder maakt is het innerlijk kompas dat goede leiders hebben. 't Hart: "De toon aan de top is belangrijk. Als je één keer toestaat dat er met de kwartaalcijfers wordt gerommeld, gaan mensen dat vanzelf vaker doen."

Onbevangenheid

De besten onderscheiden zich ook door hun onbevangenheid, zegt 't Hart. "Ze zeggen niet wat ze denken dat een ander wil horen, maar dragen een eigen visie uit. Tegenover ons als jury, maar ook bij hun eigen medewerkers en managers."

Dat had de vijftiger in zijn eigen tijd als jong talent niet hoeven proberen, geeft hij toe. "Bij Unilever moest ik ooit een presentatie houden voor de raad van bestuur", herinnert hij zich. "Direct na die presentatie kwam bestuursvoorzitter Morris Tabaksblat naar me toe. 'Jij gaat Polen', zei hij tegen me, en ik nam dat gewoon aan. Het duurde hooguit een minuutje! Zo kan ik niet meer met de young professionals in mijn bedrijf omgaan."

Hoe dan wel? "Jonge mensen worden veel meer bij het bedrijf betrokken. We moeten ze laten floreren, anders lopen ze weg."

Andersom is het ook zo dat goede leiders hun mensen betrokken kunnen laten zijn, zegt de biertopman. "Ze stralen enorm veel energie uit. Door interesse te tonen, door mensen bij naam te kennen, door mensen zich belangrijk te laten voelen. Maar ook door transparant en benaderbaar te zijn. Wat we over onze olympische sporters zeggen, geldt ook voor leiders: het zijn bijzondere, maar ook gewone mensen."

 

Alles over de Young Captain Award lees je hier

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
18.2 °C
ZW2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - +0.11%
Meer Premium