Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: STOFFELS, ANKO

‘Een gezamenlijk doel biedt mensen een horizon en houvast’

Maarten Meijs (35) kwam bij Talpa al op zeer jonge leeftijd in een leiderschapsrol terecht. In 2015 volgde de overname van Talpa door het Britse mediaconcern ITV. ‘Een rollercoaster’, in zijn eigen woorden.

Foto: STOFFELS, ANKO

Maarten Meijs werd enkele jaren geleden gevraagd de internationale tak van Talpa op te zetten. Eerst in zijn eentje, maar dankzij het ongekende succes van The Voice en The Voice Kids stond hij al snel aan het hoofd van een groot team. Meijs is een van de drie overgebleven kandidaten die nog kans maken op de Young Captain Award 2016.

Open cultuur

In een periode van zeven, acht jaar tijd groeide Talpa van distributeur naar full service mediabedrijf. Meijs gaf de transformatie voor een groot deel vorm. “De onderneming heeft de transitie goed doorstaan. We proberen via verschillende domeinen kijkers te bereiken en te activeren.” Als voorbeeld noemt hij het YouTube-kanaal. “The Voice en The Voice Kids hebben samen al 22 miljard views getrokken.”

 “Talpa is een creatief en innovatief bedrijf. Mijn kracht is dat ik die creativiteit weet te verbinden met de zakelijke kant.” Dat doet Meijs door een transparante werkplek te creëren, waar een eigen mening en afwijkende invalshoeken worden gewaardeerd. Het is de basis voor internationaal succes, meent hij.

“Je gaat niet puur op de Nederlandse kijk de wereld veroveren. Zonder open blik red je het niet. Je moet je kunnen verplaatsen in de ander en een onafhankelijk oordeel vormen. Het belangrijkste is dat we met de blik naar buiten kijken en werken. Mijn uitdaging is een cultuur te creëren waarin we inspelen op kansen en medewerkers niet bang zijn voor veranderingen.”

Horizon

“De kracht van vernieuwd leiden is om niet dominant te zijn, maar wel krachtig. Dat doe je met een visie en strategie die mensen een horizon en houvast geeft.” Het helpt als je een duidelijk gezamenlijk doel hebt, is zijn overtuiging.

“In plaats van te reageren op ontwikkelingen, willen wij de eerste zijn. Ons doel is om van The Voice in alle landen een even groot succes te maken als in Nederland.” Zodra het gezamenlijke doel duidelijk is, moet je jezelf daar voortdurend scherp op houden. Je moet een lange termijn hebben; ‘hoe zitten we in deze wedstrijd?’ Tegelijkertijd moet je voortdurend reageren en kiezen ‘wat is relevant, wat niet?’”

Meijs is blij om finalist te zijn. “In deze fase van je carrière heb je behoefte aan reflectie en diepgang. Het gesprek met de jury en het Young Captain-programma maakt het anders dan andere verkiezingen. Het hele traject geeft je veel nieuwe inzichten die je kunt vertalen naar de werkvloer.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
18.2 °C
ZW2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - +0.11%
Meer Premium