Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

De Maasvlakte Olie Terminal slaagde er in samenwerking met mkb’ers in bulkopslagtanks efficienter te reinigen.
De Maasvlakte Olie Terminal slaagde er in samenwerking met mkb’ers in bulkopslagtanks efficienter te reinigen.
Foto: RIES VAN WENDEL DE JOODE

KvK brengt mkb online in contact met grootbedrijf

Innovatieve ideeën delen

05 JUL 2017 Gabi Ouwerkerk

Utrecht - In het mkb is veel kennis aanwezig, maar ondernemers hebben vaak moeite hun ideeën in de markt te zetten. De Kamer van Koophandel (KvK) wil daar met het platform AddVentured verandering in brengen. Grote bedrijven presenteren een complex probleem en vragen mkb’ers mee te denken.

Het idee achter AddVentured is niet nieuw. Onder de naam Innovatie Ontketend heeft de KvK de afgelopen jaren fysieke bijeenkomsten georganiseerd die op hetzelfde principe waren gestoeld.

„Innovatie ontstaat door kennis te delen”, vertelt Fons Schootstra, directeur Dienstverlening van de KvK. „Meestal is het niet één bedrijf dat de oplossing heeft, maar een combinatie van ideeën. Een bestaande dienst is vaak niet genoeg, maar in samenspel met andere producten of diensten mogelijk wel.”

Uit eerdere bijeenkomsten zijn diverse samenwerkingsverbanden ontstaan tussen mkb en grootbedrijf. Zo werkten in totaal acht mkb’ers mee aan de uitdaging van Maasvlakte Olie Terminal (MOT) om bulkopslagtanks voor ruwe olie schoon te maken zonder deze te betreden en aansluitend onderhoud te plegen. „We kwamen met partijen in contact waar we zelf nog niet aan hadden gedacht”, vertelt Cor van de Linde, destijds onderhoudsmanager van MOT. „Sommige ideeën en oplossingen waren onverwacht simpel en efficiënt en hebben we direct uitgevoerd.”

Met het digitale platform kan de KvK meer ondernemers bereiken. Bovendien is de site geheel Engelstalig in de hoop dat ook buitenlandse ondernemers zich aansluiten. „In het buitenland kijken ze vaak net iets anders tegen dingen aan, waardoor je juist samen tot innovatie kunt komen”, meent Schootstra.

Grootbedrijven schetsen online zowel in woord als beeld een probleem waar een oplossing voor wordt gezocht. Zo roept verzekeraar Nationale Nederlanden mkb’ers en zzp’ers op om mee te denken over hoe mantelzorgers beter ondersteund kunnen worden.

Energiereus Nuon vraagt hulp bij de ontwikkeling van businessmodellen door kennis, vaardigheden, klanten en data te delen.

Op het eerste gezicht lijkt AddVentured vooral een handig platform voor grootbedrijven om snel tot innovatieve oplossingen te komen. Schootstra bestrijdt dat. „Voor mkb’ers is het vaak lastig om hun dienst of product onder de aandacht te brengen. Via Addventured kunnen ze hun idee pitchen en wellicht bijschaven tot een manier die toegepast kan worden.”

Het platform is niet bedoeld voor ondernemers die alleen hun eigen product willen slijten. „Deelnemers moeten bereid zijn samen te werken om gezamenlijk tot een oplossing te komen”, benadrukt Schootstra. Hij raadt wel aan om tijdens de chat een idee niet meteen heel gedetailleerd bloot te geven.

De directeur Dienstverlening wijst er op dat het geen vrijblijvend chatplatform is. Zowel van grootbedrijf als mkb’er wordt commitment verwacht. „De insteek is dat het grootbedrijf producten of diensten van mkb’ers daadwerkelijk inzet als innovatieve oplossing voor het geschetste probleem.”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
13.0 °C
ONO2
Beurs AEX
AEX 528.5
+ / - +0.14%