15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Review: Wonder Boy: The Dragon’s Trap

21 JUL 2017 Jeroen Bos

Wonder Boy. Een naam die redelijk vergeten lijkt in de toch al niet lange geschiedenis van de videogame. Je moet wel een oudje zijn (zeker ouder dan 35) om je de gloriedagen van dit personage uit het 8 bit tijdperk te kunnen herinneren. Spreekt een remake van de klassieker The Dragon’s Trap ook de jeugdige gamer aan?

Onder de jongens en meisjes van Gamestudio Lizardcube moeten zeker een paar heren en dames rondlopen. Immers, het origineel verscheen in 1989 voor de Sega Master System. Destijds was de Wonder Boy serie een gevestigde naam, maar op de één of andere manier heeft Wonder Boy nooit de status van Link, Mario of Sonic weten te behalen en is hij in de vergetelheid geraakt.

Maar hij is uit de mottenballen gehaald. Hoewel het nog maar sterk de vraag is of deze remake er nu voor gaat zorgen dat er hordes nieuwe fans komen, die een volledig nieuwe Wonder Boy verlangen. Want, eerlijk is eerlijk, de game is gedateerd. Lizardcube heeft de remake met heel veel liefde en zorg aangepakt. Voor wie niet bekend is met The Dragon’s Trap: het is in essentie een platformgame waarin je de naamloze Wonder Boy (of, heel modern, Wonder Girl) door vele gevaarlijke werelden vol monsters loodst. Jij bent vervloekt door een mechanische draak – die waren helemaal hip eind jaren tachtig – en veranderd in een lopende vuurspuwende hagedis. Met het verslaan van grote eindbazen (waaronder veel draken) verander je iedere keer in een ander dier. Van hagedis naar muis naar havik naar leeuw naar vis-man. Ieder karakter heeft andere vaardigheden (zo kan de muis aan muren blijven kleven) waardoor gebieden hergebruikt kunnen worden. Het origineel had zijn probleempjes met de besturing en jammer genoeg zijn die niet (voldoende) opgelost in deze remake. Jammer, want daardoor heb je net iets te vaak het gevoel het leven te laten zonder dat dat echt jouw fout is.

+ Een remake met veel respect voor het origineel ontwikkeld

+ De mogelijkheid om de game in retrobeeld en geluid te spelen

- Sommige gameplay problemen zijn onvoldoende aangepakt

- Wonder Boy is en blijft een nostalgisch gamepersonage voor een handjevol liefhebbers

Wonder Boy: The Dragon’s Trap is een hele fijne remake van een jaren tachtig game. Wie eenzelfde platform ervaring wil maar dan volledig met gameplay anno nu kan beter uitzien naar het aankomende Ori and the Will of the Wisps. Maar wie een nostalgische bui heeft of nieuwsgierig is naar wat gamers van de vorige generatie aan de buis gekluisterd hield, doet met The Dragon’s Trap absoluut geen miskoop.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee