premium

Dobble Beach
Dobble Beach

Spelletjes kunnen tegen het water en zand

Review: Bordspellen voor het strand

21 AUG 2017

De Telegraaf gaat voortaan ook bordspellen uittesten. Omdat het zomer is, trappen we af met een recensie van drie familiespellen die speciaal gemaakt zijn voor op het strand, namelijk: Dobble Beach, Jungle Speed Beach en Perudo Beach.

Dobble Beach
Dobble Beach

Jungle Speed Beach
Jungle Speed Beach

Perudo Beach
Perudo Beach

Toke Beerens

Bij Dobble Beach (€15,99) moeten spelers zoeken naar één identiek symbool tussen twee verschillende kaarten. Er zitten in het spel in totaal 30 waterafstotende kaarten en er is dus altijd één overeenkomst. Het is van belang dat je snel ze snel met elkaar vergelijkt en reageert. Er zijn vijf minispelletjes om te spelen, die elk voorzien zijn van hun eigen regels. Je kunt het dus net zo moeilijk maken als je het zelf wilt.

Jungle Speed Beach (€22,99) draait om een totem die in het midden komt te staan. Iedereen krijgt een stapeltje met kaartjes voor zich. Elke speler draait er om de beurt eentje om. Als de laatste speler zijn kaart heeft gedraaid, moeten diegenen met eenzelfde kaart zo snel mogelijk de totem proberen te grijpen. Maar let op: er zitten soms subtiele verschillen tussen de kaartjes. De ene inktvis is de andere niet. Als je ten onrechte een greep naar de totem doet, word je afgestraft.

Elke speler krijgt bij Perudo Beach (€22,99) een beker en vijf dobbelstenen in dezelfde kleur. Gooi de stenen, maar laat ze afgedekt door de beker. Spiek vervolgens wat je gegooid hebt en gok hoeveel stenen er met een bepaald aantal ogen in het spel zit.

De eerste speler doet een bod en het is aan de anderen om dit beurtelings te overtreffen of te zeggen dat er gebluft wordt. Wie ernaast zit, verliest een dobbelsteen.

Omdat de testgroep een twaalfjarige bevatte, hebben we een vrij simpele variant gespeeld van Dobble Beach, waarbij je jouw eigen kaartje moet vergelijken met die van de middenstapel. Raad je het goed, dan krijg je de kaart. Diegene met de meeste kaartjes wint. Het is soms best lastig om snel hetzelfde symbool te vinden, waarbij het echt niet uitkomt of je jong of oud bent. Het is een leuk en uitdagend spelletje.

Jungle Speed Beach lijkt in het begin heel simpel, tot je in de gaten krijgt dat er soms toch hele kleine verschillen zijn tussen twee kaarten die sterk op elkaar lijken. Het zorgt voor hilarische momenten waarop soms een of meerder spelers naar de totem grijpen, terwijl dat helemaal niet nodig is. Gelach alom. Een erg leuk spelletje waar maar liefst tien spelers aan mee kunnen doen.

Een spel waar je de aandacht bij moet hebben is Perudo Beach. Je moet bij het bieden of bluffen altijd goed in de gaten houden hoeveel stenen er nog in het spel zijn, want anders ga je erg rap door het stenen heen. Het leeftijdsadvies is 8+, maar dat vind ik te jong. Het dobbelspel vergt het nodige denkwerk en daar moet je toch iets ouder voor zijn. Perudo Beach is wellicht niet het juiste spel als je moe bent van het zonnen en zwemmen.

+ De spellen worden bewaard in netjes waar het zand makkelijk uit valt.

+ De kaartjes zijn waterafstotend.

+ Jungle Speed Beach zorgt voor hilariteit tijdens het te spelen.

+/- Lees van tevoren thuis de handleiding goed door. Dat is namelijk niet handig om te doen op het strand.

- Perudo Beach is 8+, maar eigenlijk moet je er wel ouder voor zijn.

Bij onze testgroep van twee volwassenen en een kind was al snel duidelijk wat de top drie is van deze bordspelletjes voor op het strand. De absolute favoriet is Jungle Speed Beach. Hierbij hebben we enorm gelachen tijdens het spelen, vooral als er fouten werden gemaakt. Op de tweede plaats komt Dobble Beach. Leuk om te doen en spannend als je het in hoog tempo speelt. Op Perudo Beach waren we snel uitgekeken, maar dat komt wellicht ook omdat we met te weinig spelers waren en eentje eigenlijk te jong bleek hiervoor.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee