Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 06 feb 2013, 10:46

Hakken op hoog niveau

Review: DmC Devil May Cry

door Rolf Venema

Arme Dante. Niet alleen heeft de jongen een slechte jeugd gehad, ook kan hij op elk moment een magische wereld in worden getrokken waar demonen hem naar het leven staan.

Gelukkig staat hij zijn mannetje: als zoon van een engel en een demon schudt hij namelijk allerlei bovennatuurlijke trucjes uit zijn mouw. Samen met zijn tweelingbroer neemt hij het in deze game op tegen een frisdrankemporium dat wordt geleid door een opperdemon en... Weet je wat? Laten we het er maar op houden dat het verhaal compleet gestoord is en er niet toe doet.

In deze 'reboot' van de Devil May Cry-serie draait het namelijk maar om één ding en dat is vijanden op een stijlvolle manier naar het hiernamaals sturen. Hiervoor heeft Dante de beschikking over een arsenaal aan hemelse en helse wapens. Elk wapen heeft zijn eigen 'special moves' met bijbehorende toetsencombinaties, dus je mag wel even aan de studie om alles uit je hoofd te leren.

Dat is geen overbodige luxe, want tijdens elk gevecht beoordeelt het spel jouw prestaties, met als laagste score een 'D' en als hoogste een 'SSS'. Het goed doen levert extra punten voor nieuwe 'special moves' of voorwerpen.

Wat Devil May Cry bijzonder maakt, is dat het echte kunde van de speler vereist om die gewilde SSS-score te halen. De game verwacht dat je de wapens en special moves snel achter elkaar gebruikt om op een zo vermakelijk mogelijke manier de vijanden terug naar de hel te sturen.

Dat zorgt ervoor dat je als speler constant wordt uitgedaagd om creatief te blijven, waardoor de game minder repetitief - en dus minder saai - wordt. Waar je normaal gesproken geneigd zou zijn om alleen maar je krachtigste wapens te gebruiken, word je nu juist gedwongen om het hele arsenaal in de strijd te gooien. Dan word je geconfronteerd met hoe je verschillende aanvallen op een vloeiende manier aan elkaar kunt knopen. Elegant is misschien wel het beste woord voor dit complexe, maar toch toegankelijke vechtsysteem.

Voor het verhaal hoef je DmC Devil May Cry niet te spelen, maar als je van hoogstaand hakwerk houdt, heb je aan deze game een goeie.

13.0 °C
W3