• TV
  • 4G-special

Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 06 feb 2013, 14:39

Review: Paper Mario: Sticker Star (3DS)

door Toke Beerens

De Paper Mario-serie heeft al veel fans aan zich weten te binden. Waaronder ikzelf. Logisch, want hoewel gebaseerd op de stijl van het Mario-universum heeft deze serie een hele eigen vibe om zich heen hangen. Komt de 2D-wereld met de papieren en kartonnen figuurtjes uit Paper Mario ook over op de 3DS?

Absoluut! Het lijkt haast paradoxaal. Het leuke van Paper Mario was tot nu toe de twist dat de hele spelwereld – en zelfs de figuurtjes – van ‘plat 2D’ papier en karton gemaakt zijn. Door er een 3D-filter over te leggen, creëer je echter diepte, waardoor je kunt spelen met inkijkhoekjes. Omdat het 3D-effect via de schuif op de handheld ook ‘uit’ gezet kan worden, kan Nintendo niet het uiterste halen uit het spelen met inkijkhoeken waardoor ‘verborgen’ paden en gangen zichtbaar worden. Maar het blijft desalniettemin leuk om achter trappen, watervallen en huizen een ingang te vinden waar Mario naar toe kan lopen.

Sticker erop los

In Sticker Star draait het om het verzamelen en inzetten van stickers. Net als de vorige delen in de serie is ook Sticker Star een turn based role-playing game (rpg). Wanneer een vijandig figuurtje jou aanraakt (of jij hem) begint er een gevecht in een nieuw scherm. Tijdens deze gevechten speel je om beurten een aanval uit. En daar komen de stickers om de hoek kijken. Voor elke beurt heb je namelijk een sticker nodig. Lange pittige gevechten kunnen je zomaar door je voorraadje stickers heen helpen. Bovendien vragen sommige vijanden om een bijzondere aanpak. De bekende ‘jump’ op een stekelige vijand uitvoeren is bijvoorbeeld niet zo heel slim.

In tegenstelling tot andere rpg’s houd je geen ervaringspunten over aan een robbertje vechten met tegenstanders. Wel ontvang je muntjes en, maar zeker niet altijd, stickers na afloop van een gevecht. Met de gespaarde muntjes kun je weer stickers kopen in een winkeltje, waaronder ‘superstickers’. Deze komen van pas bij baasgevechten. Wat te denken van een sticker van een grote blazer die alle poppetjes in één keer van het veld veegt? Of een maneki-neko kat (de welbekende Japanse gelukskat) die tegenstanders letterlijk verplettert?

Visueel pareltje

Eén vereiste. Om écht van Sticker Star te kunnen genieten, moet je wel fan zijn van het Mario-universum en de vibe, stijl en feel van Mario-games leuk vinden. Sticker Star zal waarschijnlijk niet de boekjes ingaan als de allerbeste in de serie, maar wel de mooiste tot nu toe. Voor dit soort visuele pareltjes heb je nou een Nintendo 3DS gekocht.

22.3 °C
ONO3

files 179