Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Puzzelen als chirurg

Review: Underground

26 JAN 2015 Toke Beerens

GEEN - In de digitale winkel van de Nintendo Wii U is een spelletje van Nederlandse bodem te vinden: Underground. Het lijkt een puzzelgame als vele anderen, maar de ontstaansgeschiedenis verschilt aanzienlijk. Het spel van de Leeuwardense studio Grendel Games is namelijk een serious game. Dat zijn games met een educatieve functie. Underground zag het licht als een medische trainingsgame voor chirurgen.

”Het project is oorspronkelijk geïnitieerd door een chirurg van UMC Groningen, Henk ten Cate Hoedemaker. Hij zag een noodzaak binnen het ziekenhuis om het trainen van vaardigheden leuker te maken om zo de motivatie en participatie rondom trainen te vergroten,” aldus medeoprichter Jan-Jaap Severs. Dat sluit aan bij de visie van Grendel Games dat training pas leuk is als dat ook geldt voor de game. Het resultaat is Underground.

”We hebben geprobeerd van Underground een echte entertainment game te maken. Ook als je geen chirurg bent, kun je het spel gewoon spelen. Pas op het moment dat je onze speciale controller erbij pakt, verandert het spel in een trainingsgame. We hopen op deze manier zowel een professioneel als een entertainment publiek aan te spreken met de game.” Momenteel dient Underground nog vooral als spel, omdat de trainingscontroller nog niet klaar is. Die wordt binnenkort verwacht.

Centraal in Underground staat Sari en haar robots die gered moeten worden uit een grot. Zoals de titel namelijk doet vermoeden speelt de game zich volledig ondergronds af. In elk level zit een aantal robots die je moet bevrijden en veilig van A naar B moet loodsen. Daarvoor stuur je twee grote robotarmen aan via de twee pookjes van de GamePad van de Wii U.

In het begin kan er weinig fout gaan. Je bent dan vooral bezig met het uitvogelen hoe de armen werken. Het enige wat je doet is het ijs rond de robotten wegsmelten en rotsblokken van het plafond naar beden laten vallen om gaten in het pad te vullen zodat de robots verder kunnen lopen. De taak is simpel, maar het duurde wel even voordat ik de armen onder controle had. Daarnaast heb je verschillende opzetstukken (boor, grijper en lasapparaat) waar je steeds tussen moet wisselen.

Naarmate je verder komt, neemt de moeilijkheidsgraad van de puzzels toe. Zo zijn er octopustentakels waar je voor uit moet kijken, omdat ze rücksichtslos jouw robots kapot slaan, en er zijn bruggen die op het punt van instorten staan. Je krijgt dan opeens meerdere taken. Je moet de robots een zetje geven zodat ze gaan lopen en tegelijkertijd met het lasapparaat de tentakels op afstand houden. Je kunt een level gewoon opnieuw starten als het allemaal misgaat. Toch voel ik me vooral schuldig als door mijn geklungel een robot het loodje legt. Maar goed dat ik geen chirurg ben.

Deze game is getest op de Nintendo Wii U.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis