15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Review: Lego Jurassic World

08 JUL 2015 Toke Beerens

Met een franchise als Jurassic Park hebben gamesuitgever Warner Bros. en ontwikkelaar TT Games goud in handen. Dinosaurussen, actie en humor: perfecte elementen voor een nieuwe Lego-game. Het resultaat kwam helaas niet overeen met mijn verwachtingen.

Lego Jurassic World omvat alle vier de Jurassic-films en bestaat uit 20 levels, waarbij elk deel (Jurassic Park, The Lost World: Jurassic Park, Jurassic Park III en Jurassic World) vijf levels toebedeeld heeft gekregen. Na het eerste introductielevel, mag je zelf kiezen met welk verhaal je aan de slag wilt gaan. Ga je voor één van de klassiekers of heb je net de nieuwe film gezien en kun je niet wachten om die na te spelen in Lego-blokjes?

Lego Jurassic World is een feest van herkenning voor fans. Herinner je nog de befaamde scène in de eerste film met een T. rex die zorgt voor trillende waterglazen in een jeep? Of de medewerker die in de recente Jurassic World in het verblijf van de velociraptors valt? De belangrijkste gebeurtenissen uit alle films komen langs in deze game.

Spelers hebben de beschikking over Lego-poppetjes van de verschillende filmpersonages, die elk hun eigen vaardigheden hebben. Zo duikt paleobotanist Ellie Sattler vrijwillig in hopen dinosauruspoep om aanwijzingen te vinden, terwijl wiskundige Ian Malcolm technische oplossingen bedenkt. In totaal zijn er meer dan 100 speelbare personages, waaronder Owen (Chris Pratt) en Claire (Bryce Dallas Howard).

Niet vloeiend

Maar inspelen op herinneringen is niet genoeg om een goede game te creëren. Het eerste probleem waar je tegenaan loopt, zijn de voice-overs. Hiervoor worden regelmatig dialogen gebruikt uit de films. Op zich een slim idee, omdat het bij kan dragen aan de sfeer. Alleen zijn deze stemmen erg blikkerig waardoor ze juist uit de toon vallen naast de andere ’gewone’ stemmen, die voor de game zijn opgenomen. Het is vreemd dat in deze moderne tijd hier geen oplossing voor gevonden is.

Verder lopen de overgangen tussen de verschillende scènes soms verkeerd. Zo is er bijvoorbeeld een scène waarin hoofdpersoon Claire aan parkeigenaar Masrani de nieuwe genetische gemanipuleerde dino Indominus rex laat zien. Voordat deze scène echter is afgelopen, schakelen we al over naar de volgende met Owen en zijn velociraptors. We worden al afgeleid door wat zich daar afspeelt, terwijl het gesprek tussen Claire en Masrani ook nog even doorloopt. Het komt wat chaotisch over.

Dat gevoel wordt versterkt door de besturing en cameraposities, die soms niet goed reageren op jouw acties. Zo had ik meerdere keren dat ik ter vergeefs een actie wilde uitvoeren om op een bord te schieten of ergens naartoe te springen, maar dat dit niet uitgevoerd werd omdat ik een fractie te veel naar rechts of links stond. Het duurt dan net te lang voordat je wél weet wat de game van je verwacht. Zeker voor een game die kinderen aan moet spreken, mag het allemaal wel iets minder streng zijn.

Wat kinderen wel geweldig zullen vinden, is de mogelijkheid om met 20 verschillende dinosaurussen te spelen. Buiten de verhaallijn om kun je vrij met ze rondopen door het park en alles stuk maken wat er op je pad komt. Je kunt ook gevechten aangaan met andere dino’s. Daarnaast is het met alle losse onderdelen die in de game gevonden kunnen worden ook mogelijk om een eigen dino te maken. Bijvoorbeeld door de poten van een velociraptor te mixen met het lijf van een triceratops.

Teleurstellend

Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat Lego Jurassic World niet aan mijn verwachtingen heeft voldaan. Het resultaat is erg slordig. Alsof de game zo snel mogelijk af moest voor de release van de film, waardoor niet goed gekeken is of alle bugs wel verholpen waren. Het niveau van Lego Indiana Jones en Lego Star Wars wordt duidelijk niet gehaald en dat is jammer. En dat voor een Lego-game waarin je eindelijk eens met dino’s kunt spelen.

Lego Jurassic World is getest op de PlayStation 4, maar is ook verkrijgbaar voor de PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One, Nintendo Wii U en 3DS, PS Vita en pc.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis