Nieuws/Entertainment

’Het is Waylon geraden om Songfestival te winnen’

Door Richard van de Crommert

Waylon

Waylon

Hollandse Hoogte

AMSTERDAM - Voor Waylon is zijn deelname aan het Eurovisie Songfestival, volgend jaar in Lissabon, alles of niet. Hij is het aan zichzelf verplicht om te winnen.

Waylon

Waylon

Hollandse Hoogte

Het gebeurt niet zo vaak dat een artiest die al eerder heeft meegedaan aan het Songfestival en zo hoog eindigde, opnieuw een poging waagt. Het schept direct torenhoge verwachtingen. Drie jaar geleden deed Waylon al mee aan de grootste muziekwedstrijd ter wereld. Samen met Ilse DeLange vormde hij de gelegenheidsgroep. Met het nummer Calm After The Storm pakte het duo een tweede plek; het is de hoogste Nederlandse eindklassering sinds 1975.

Internationaal speelde Nederland zich gisteren dan ook direct in de kaart. Volgens William Lee Adams, een Britse specialist van het Songfestival, zou de enige reden voor Waylon nu moeten zijn om mee te doen om te winnen. „Maar ik krijg de indruk dat hij vooral wil bewijzen dat hij het zonder Ilse ook kan”, zegt de Engelsman. „Om eerlijk te zijn ben ik best een beetje teleurgesteld in de keuze voor Waylon. Hij kreeg drie jaar geleden zijn kans. Toen was het vooral Ilse die indruk maakte; Waylon stond daar toevallig bij. Het komt nogal lui over van de Nederlandse omroep om hem een tweede kans te gunnen, want Nederland heeft zoveel ander talent in huis. Ik ben liefhebber van bijvoorbeeld van Martin Garrix. Dat zou veel interessanter voor het Songfestival zijn. Nee, Waylon is in eerste instantie niet echt een sterke keus.”

Vocale kracht

Binnen de eigen landsgrenzen wordt een stuk positiever gereageerd op de deelname van het jurylid van The Voice. Radiomaker Erik de Zwart roemt de vocale kracht van Waylon. „Hij kan zo veel met zijn stem. En een lied hoeft niet ingewikkeld te zijn om mooi te zijn. Zolang het iedereen maar raakt.”

Volgens tv-presentator Carlo Boszhard is Waylon de beste artiest die de Eurovisie-klus kan klaren voor ons land. „We moeten heel blij zijn dat we een rasartiest naar Lissabon sturen”, zegt hij. „Hij kent het klappen van de zweep en zal er alles aan doen om nog een keer tweede te worden, of anders nog een plek hoger te eindigen. Ook kan Waylon als geen ander het podium en de camera pakken. Daar heeft hij hetzelfde als wat Robbie Williams ook heeft: een brok entertainment.”

De kracht van Waylon ligt volgens de Nederlandse Songfestivalkenner René Romkes bij de veelzijdigheid van de 37-jarige zanger. „Van rock tot soul en blues: hij kan alles aan. Dit is een hele goede optie voor ons land. Het kan haast niet mis gaan voor Nederland volgend jaar. Waylon heeft meer te verliezen in Lissabon dan te winnen. Hij moet zich realiseren dat hij zichzelf deze druk oplegt.”

Knetterende ruzie

Toch zijn er ook reserves ten aanzien van Waylon. Medewerkers van AVROTROS hebben niet allemaal goede herinneringen aan de zanger, die onhandelbaar en weerbarstig wordt genoemd. Tussen Waylon en Ilse DeLange was het in Kopenhagen, waar ze fantastisch tweede werden, elke dag knetterende ruzie. Op het kinderachtige af.

Direct na het Songfestival liep de samenwerking met DeLange stuk en daarmee vervloog een kans op een internationale doorbraak die DeLange wél pakte. Nog steeds heeft Waylon de ambitie om zichzelf internationaal op de kaart te zetten.

Wat het lied betreft, dat nog niet bekend is gemaakt, hoopt popjournalist Peter Voskuil dat Waylon ervoor kiest om net als met Ilse met iets te komen dat opvalt buiten alle geijkte nummers. „De vorige keer wist hij met Ilse zoveel stemmen te verzamelen, juist omdat ze het over een andere boeg gooiden. Ik hoop dat-ie voor een nummer gaat dat hij vanuit zijn hart kan vertolken en dat hij niet meegaat in de gimmicks die het Songfestival elk jaar kent. Het moet echt zijn.”

Geen hitmachine

Maar als hitmachine heeft Waylon zich nooit echt bewezen. In de afgelopen tien jaar scoorde hij slechts vier hits, waarvan het Songfestivalnummer Calm After The Storm, van drie jaar geleden, alweer de laatste was.

„Als je een steengoed nummer hebt en hij heeft goede backings erbij, dan heb je met Waylon goud in handen”, zegt componist Dick Bakker. Hij was in 1975 met Ding-A-Dong verantwoordelijk voor de laatste Nederlandse Eurovisie-zege. „Ik hoop dat hij zichzelf zal overstijgen en zich anders realiseert dat hij de beste mensen daarvoor moet vragen.” Platenproducer Eddy Ouwens, medeverantwoordelijk voor Ding-A-Dong, sluit zich bij Bakker aan: „Geef Waylon een goed liedje en hij zingt het tot ongekende klasse.”

Geschikt liedje

Volgens Boszhard hoeven we in elk geval niet bang te zijn dat Waylon geen geschikte liedjes beschikbaar heeft voor het festival. „In het verleden heeft hij nummer gemaakt als Lose It en Grasping Song. Die zijn goed bruikbaar voor het festival.”

En waar Nederland goed in is geworden, vult de Britse kenner Lee Adams aan, is in een goede podiumpresentatie. „Je ziet dat Nederland daar over nadenkt. Jullie weten het Europese publiek daarmee te betoveren.”

Waylon zelf was gisteren onbereikbaar. Wel liet hij via zijn Intagram-profiel weten ’#1 or bust’, wat zoveel wil zeggen als: voor minder dan de winst doe ik niet mee.

Lees meer over

Door Richard van de Crommert