Nieuws/Entertainment

Afgebrand Bright scoort goed in de VS

Hollandse Hoogte

Door de filmpers werd hij neergesabeld, maar Will Smiths nieuwste film Bright is in de eerste drie dagen na de release op Netflix door elf miljoen Amerikanen bekeken. Dat concludeert kijkcijferautoriteit Nielsen.

Hollandse Hoogte

Netflix zelf maakt nooit bezoekerscijfers bekend, maar volgens onderzoek van Nielsen keken vanaf 22 december tot en met Kerstavond veel jonge mensen naar de film. Bright werd door 7 miljoen Amerikanen tussen de 18 en 49 gestreamd. Die doelgroep is normaal gesproken een belangrijke voor televisie, omdat kijkers uit de groep interessant zijn voor adverteerders. Voor het advertentieloze Netflix is dit echter minder van belang.

Bright deed het minder goed dan het tweede seizoen van de populaire Netflix-serie Stranger Things, dat 15 miljoen kijkers trok in de eerste drie dagen op de streamingdienst. Volgens The Hollywood Reporter zijn de kijkcijfers van Netflix die Nielsen sinds kort meet wel vertekend: het onderzoeksbureau zou alleen het gebruik op televisietoestellen meten, waardoor streams via computers of mobiele apparaten niet in de resultaten zijn opgenomen.

Lees meer over