*

Zoeken
  Zoeken met  
 
-2 °C
NO 3
 
files 98
140 km.
euro95
diesel
1,768
1,476
 
 

Restaurants


Van nonnenklooster tot 'raw bar'
 

Van nonnenklooster tot 'raw bar'

Het resultaat mag er wezen. Van het schemerige pijpenlarestaurant is weinig over. In plaats daarvan een licht interieur dat doet denken aan de melkbar uit Stanley Kubricks cultfilm A Clockwork Orange. Witte plastic tafels en twee helverlichte bars die dienen als een soort brug naar de achtergelegen loungeruimte. We zijn op een historische plek in Amsterdam: het nieuwe restaurant Bridges onder leiding van boegbeeld Aurélien Poirot.

Wijnclub


Feestwijn
 

Feestwijn

Voor feestwijnen willen we doorgaans wat meer uittrekken dan de 2,80 die we gemiddeld het jaar door besteden aan een fles wijn. Maar het is nog steeds crisis, dus is een beetje matigheid wel zo gepast. Goed, we zouden het een beetje rustig houden. Dat moeten ook de supers hebben gedacht toen ze hun assortiment voor de feestdagen gingen samenstellen.

Kookboeken & Tools


<i>Het Fishes Kookboek</i>
 

Het Fishes Kookboek

Bart van Olphen trekt ten strijde tegen de overbevissing in de wereld en bezweert alleen maar daar op aarde te vissen waar rekening wordt gehouden met de visstand. "Als we daar niet voor zorgen, is er voor de volgende generatie geen vis meer", waarschuwt hij. Voor zijn eerste boek, boordevol recepten met duurzame vis, heeft de halve wereld rondgereisd. Samen met de Engelsman Tom Kine, die de rechterhand van Jamie Oliver is.
di 26 mei 2009, 14:01

Meer 'goed' cholesterol met Mediterraan eten

AMSTERDAM -  Mediterraan eten vermindert niet alleen slecht cholesterol in het bloed, uit onderzoek blijkt nu ook dat dit voedsel zorgt voor meer goed cholesterol.

Foto: Akke van Eck

Mensen die mediterraan eten, hebben meer ’goed’ cholesterol in hun bloed dan mensen die westers eten. Dat voedsel uit het gebied rond de Middellandse Zee voor minder LDL-cholesterol - ook wel bekend als slecht cholesterol - in het bloed zorgt, was al bekend, maar het was nog niet aangetoond dat zulk voedsel het gehalte HDL-cholesterol (goed cholesterol) verhoogt. Dat heeft de Wageningen Universiteit gemeld.

Het positieve effect van mediterraan eten blijkt uit promotieonderzoek van onderzoekster Marieke Bos. De Nederlandse Hartstichting financierde het onderzoek. Mediterrane voeding kenmerkt zich door veelvuldig gebruik van olijfolie, veel groente en fruit, graanproducten, peulvruchten, noten en vis. Een glaasje rode wijn per dag maakt het dieet compleet.

Cholesterol is een belangrijke bouwstof, maar teveel cholesterol is schadelijk. Overtollig cholesterol kan worden opgeslagen in bloedvaten, die daardoor vernauwd raken. Een hoog gehalte HDL-cholesterol en combinatie met een laag LDL-cholesterolgehalte, vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

Onderzoekster Marieke Bos promoveert woensdag op haar onderzoek. (ANP)


Weekendabonnement
Weekendabonnement?
Met bloemen geef je gevoel. Geef mee en win!
Gerelateerde artikelen